dc.contributor.advisor | Kari Søndenå | |
dc.contributor.author | Elisabeth Kristina Andersen | |
dc.date.accessioned | 2024-07-06T15:52:45Z | |
dc.date.available | 2024-07-06T15:52:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:229910924:64151537 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3138885 | |
dc.description.abstract | Denne litteraturstudien tar for seg traumebevisst omsorg i møte med barn og unge under følgende problemstilling: Hvordan kan sosialarbeidere arbeide med traumebevisst omsorg? Besvarelsen legger tyngde i forskning og eksisterende teorier for å belyse sosialarbeidernes rolle i møte med traumepregede barn og unge opp til 18 år. Teoretisk rammeverk danner en grunnleggende forståelsesramme bak traumebevisst omsorg, med sikte på økt forståelse av traumer og dens påvirkningskraft. Funnene er presentert som en tidslinje, og forklares gjennom en «tre-trinns modell» med gjensidig avhengighet. Traumebevisst omsorgs grunnpilarer, trygghet, relasjon og følelsesregulering, legges frem som grunnleggende betingelser som danner grunnlag for en felles forståelsesramme, metodebruk og tverrfaglighet. Tilnærmingens kunnskapsgrunnlag sees i lys av kritiske perspektiver, og setter spørsmål ved tilnærmingens integritet i nevrovitenskap. | |
dc.description.abstract | This literature review addresses trauma-informed-care in the context of children and youth, focusing on the following research question: How can social workers engage in trauma-informed-care? The response emphasizes research and existing theories to illuminate the role of social workers in working with trauma-affected children and youth up to 18 years of age. A theoretical framework provides a foundational understanding of trauma-informed-care, aimed at increasing understanding of trauma and its impact. The results are presented as a timeline and explained through a “three-step model” with mutual dependency. The foundational pillars of trauma-informed-care, known as safety, relationships and emotional regulation, are presented as fundamental conditions forming the basis for a common understanding framework, methodological approach, and interdisciplinary collaboration. The knowledge base of the approach is examined through critical perspectives, questioning its integrity in neuroscience. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | UIS | |
dc.title | Hvordan kan sosialarbeidere arbeide med traumebevisst omsorg? | |
dc.type | Bachelor thesis | |