Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSjurseike, Ragnhild
dc.contributor.authorLaila, Engen
dc.date.accessioned2024-07-10T15:51:40Z
dc.date.available2024-07-10T15:51:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:231448708:231456093
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139737
dc.description.abstractI denne oppgaven tar jeg for meg følgende problemstilling: «Hvordan Sandnes kommunes selvpresentasjon på egen Facebook-siden påvirker samhandlingen med publikum, og hvordan reflekterer disse interaksjonene omdømmebygging?». For å svare på problemstillingen, har jeg benyttet semistrukturert intervju med kommunikasjonsrådgiver som er ansvarlig for sosiale medier i Sandnes kommune, og foretatt semiotisk analyse av Facebook-innlegg i en gitt periode. Videre har jeg drøftet empirien i lys av sosiologiske teorier og begreper fra Goffman, Collins og Habermas sammen med Brønns omdømmeteori. Facebook fremstår som en viktig kanal for informasjonsdeling og relasjonsbygging med publikum, med sine muligheter til å planlegge hvilken informasjon som skal deles, og på hvilken måte. Et godt omdømme innebærer å skape gode relasjoner og tillit til målgruppene. Goffmans teori om selvpresentasjon har bidratt til å forstå hvordan Sandnes kommune bevisst kommuniserer på Facebook for bygge gode relasjoner med publikum. Jeg finner igjen Brønns omdømmeteori i Sandnes kommunes strategier og interaksjoner med sine Facebook-følgere. En utfordring kan være synligheten, med tanke på mulige nye trender i bruk av sosiale medier. Det er observert nedgang med 10% i Facebook-bruk i Oslo (Robertsen, 2024). I tillegg utgjør Facebook-algoritmen en usikkerhet, da den stadig endres og kan påvirke rekkevidden til kommunikasjonen på Sandnes kommunes Facebook-side. Ved å anvende Habermas’ teori om kommunikativ handling og Collins’ teori om emosjonell energi, identifiserer jeg interaksjoner som reflekterer bygging av relasjoner mellom publikum og Sandnes kommune. Et viktig funn er hvordan bruk av humor og emojis skaper begeistring blant følgere. Om dette kan være noe risikabelt, som avdekket i undersøkelsen, reflekterer allikevel denne språkformen relasjonsbygging og økt aktivitet på Facebook-siden til Sandnes kommune. Resultatet av undersøkelsen viser at Sandnes kommunes selvpresentasjon på Facebook fører til interaksjoner med publikum som reflekterer relasjons- og omdømmebygging.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleOmdømmebygging på sosiale medier: En case-studie av Sandnes kommunes Facebook-side
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel