Show simple item record

dc.contributor.advisorPiech, Richard
dc.contributor.authorSøllesvik, Martine Borgen
dc.date.accessioned2024-07-13T15:51:37Z
dc.date.available2024-07-13T15:51:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:236720154:236727813
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140914
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med oppgaven er å skape oversikt over hvordan barn og unge kan påvirkes emosjonelt av å ha et søsken med autisme, sett fra deres subjektive perspektiv. Oppgaven vil gi innsikt i ulike emosjonelle opplevelser som barn i familie med autisme har, samt gi innsikt i forhold som kan forklare hvordan de påvirkes. Den konkrete problemstillingen er: «hvordan blir barn og unge emosjonelt påvirket av å ha et søsken med autisme, sett fra deres eget perspektiv?». Problemstillingen vil besvares gjennom en narrativ litteraturstudie. Gjennom et systematisk søk i tre ulike databaser, ble seks empiriske forskningsartikler valgt ut som datagrunnlag. Oppgavens funn viser at barna opplever en rekke emosjonelle effekter knyttet til ulike interaksjonssammenhenger med sitt søsken, sosiale interaksjoner, familiedynamikk og mestring. Funnene indikerer en variasjon av emosjonelle effekter, som inkluderer både positive og negative emosjoner og påvirkes av kontekstuelle og personlige forhold som forståelse og symptomgrad. Funnene øker kunnskap om hvordan familie med autisme kan påvirke ikke-autistiske barn og hvordan dette kan påvirke deres emosjonelle velvære. Resultatene gir også implikasjoner for praksis som kan bidra til å øke barnas emosjonelle velvære. Funnene understreker kompleksiteten i emosjonelle opplevelser og fremhever viktigheten av empati og aksept for å dempe negative emosjonelle effekter.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to provide an overview of how children and adolescents could be emotionally affected by having a sibling with autism, from their subjective perspective. The thesis aims to offer insights into the various emotional experiences of children in families with autism and to explore factors that may explain how they are affected. The specific research question is: "How are children and adolescents emotionally affected by having a sibling with autism, from their own perspective?" This question is addressed through a narrative literature review. A systematic search was performed in three different databases, resulting in the selection of six empirical research articles that provided the data foundation for the analysis. The findings indicate that children experience a range of emotional effects related to various interaction contexts with their sibling, social interactions, family dynamics, and coping strategies. These emotional effects include both positive and negative emotions, influenced by contextual and personal factors such as understanding and symptom severity. The findings enhance our understanding of how families with autism can impact non-autistic children and how this may affect their emotional well-being. The results also provide implications for practice, suggesting interventions that can help improve the emotional well-being of these children. The findings imply the complexity of emotional experiences and highlights the importance of empathy and acceptance in mitigating negative emotional effects.
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleEmosjonell påvirkning av å ha et søsken med autisme: en litteraturgjennomgang
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record