En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer om dybdelæring på ungdomstrinnet
Abstract
Denne studien fokuserer på lærernes oppfattelser av dybdelæring i matematikkfaget, og omlærerne mener dybdelæring bidrar til økt forståelse og ferdigheter i matematikk. Dybdelæringer et relativt nytt begrep i skolen, med forskjellige synspunkter og tolkninger. Denne studien vilderfor ta for seg hvordan dybdelæring er ment, praktisert og tolket i skolen.
For å se nærmere på læreres refleksjoner og erfaringer om begrepet ble det gjennomførtkvalitative intervjuer med et utvalg matematikklærere på ungdomstrinnet. Hensikten var her åundersøke de ulike lærernes tilnærminger til begrepet og hvordan de praktiserte dette i sinundervisning. Her var det altså lærernes bevissthet knyttet til temaet som var av interesse,heller enn om de ulike kandidatenes meninger om hvorvidt dybdelæring burde/burde ikke væreen del av læreplanen.
Intervjuene var interessante ettersom det viste seg at lærerne hadde svært forskjelligbevissthetsgrad knyttet til temaet. Noen tenkte mye på hvordan de skulle utnytte dette mestmulig effektivt i undervisningen, mens andre mente dette ble sikret i undervisningen uten atdette skulle utdypes så mye nærmere. Det interessante var å undersøke i hvilken grad lærernevar bevisste på bruken og nytteverdien av dybdelæring i sin undervisning.