Blar i UiS Brage på forfatter "Fauskanger, Janne"
-
Learning mathematics teaching when rehearsing instruction
Fauskanger, Janne (Chapter, 2021)This study explores rehearsals. Norwegian elementary in-service teachers participated in a practicebased approach to professional development. They collaborated in learning cycles of enactment and investigation, aiming at ... -
Learning professional noticing by co-planning mathematics instruction
Fauskanger, Janne; Bjuland, Raymond (Chapter, 2021)At the core of ambitious mathematics teaching involves using knowledge of students’ mathematical thinking when facilitating and leading mathematical discussions. A teacher’s ability to productively use this knowledge depends ... -
Learning to notice learners mathematical thinking while co-enacting instruction
Fauskanger, Janne; Bjuland, Raymond (Chapter, 2021) -
Lyttingens rolle i matematiske helklassediskusjoner: En analyse av hvordan lytting påvirker mønstrene i den matematiske diskursen
Finnvik, Marita Byrkjedal (Master thesis, 2022)Lytting fremheves i litteraturen som en kritisk og viktig faktor i matematikkundervisningen. Ferdigheten har potensial til å være en viktig informasjonskilde og skaper muligheter, både for lærere og elever. Samtidig fremhever ... -
Lærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.
Hope, Henrik Mongstad (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde ... -
Matematikklærarar ved praksisskular i Noreg sine oppfatningar om matematikkfaget
Reilstad, Solfrid (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)I denne studien undersøkast matematikklærarar sine oppfatningar knytt til matematikkfaget. Oppfatningar (eng. beliefs) kan kort skildrast som måten ein ser omverda på. Det blir vidare hevda at oppfatningar blant anna ... -
Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning
Fauskanger, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2016)Studier av matematikklæreres oppfatninger om god matematikkundervisning, og om kunnskap viktig for å kunne legge til rette for og gjennomføre matematikkundervisning av høy kvalitet, fremheves som et viktig for kunnskapsbygging ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
Maugesten, Marianne; Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Matematiske heilklassesamtalar i begynnaropplæringa: Ein lærars bruk av samtaletrekk og spørsmål for å invitere elevane til deltaking.
Kyllingstad, Ane Vestbø (Master thesis, 2023)Matematiske heilklassesamtalar er eit veksande forskingsområde innanfor matematikkdidaktikk. I den gjeldande læreplanen for matematikk har det blitt eit større fokus på elevdeltaking og kommunikasjon, og at elevane skal ... -
Opportunities to learn professional noticing while co-planning, rehearsing, co-enacting and reflecting on mathematics instruction
Fauskanger, Janne; Bjuland, Raymond (Chapter, 2022)The study explores teachers’ opportunities to learn professional noticing while co-planning, rehearsing, co-enacting and reflecting on mathematics instruction in learning cycles of enactment and investigation. Fourteen ... -
På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag
Mosvold, Reidar; Hanssen, Brit; Fauskanger, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2016)Forskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring ... -
Second graders’ reflections about the number 24
Maugesten, Marianne; Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne (Chapter, 2018)Students’ written responses to an open task were examined to identify potential indications of emerging number sense. Content analysis indicates that the number of responses given by students varied, with addition tasks ... -
Supporting In-service Teachers’ Collective Learning of Ambitious Teaching Practices Through Teacher Time Outs
Wæge, Kjersti; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2022)The article focuses on Teacher Time Outs (TTOs) in rehearsals and co-enactments as part of a practice-based approach to professional development, aiming to support teachers’ learning of ambitious mathematics teaching. ... -
Teacher time out as a site for studying mathematical knowledge for teaching
Mosvold, Reidar; Wæge, Kjersti; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2023)The special mathematical knowledge that is needed for teaching has been studied for decades but the methods for studying it have challenges. Some methods, such as measurement and cognitive interviews, are removed from the ... -
Teacher time outs in rehearsals: in‑service teachers learning ambitious mathematics teaching practices
Wæge, Kjersti; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2020-07)The article focuses on rehearsals as part of a practice-based approach to professional development. Fourteen Norwegian elementary in-service teachers (ISTs) collaborate in learning cycles of enactment and investigation, ... -
Teachers’ beliefs about mathematical horizon content knowledge
Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne (Journal article; Peer reviewed, 2014)In this article, we present and discuss an example of how teachers’ discussions of mathematical knowledge for teaching (MKT) items elicited their beliefs about the knowledge needed to teach mathematics. One category of ... -
Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2010-04)I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ... -
Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på
Fauskanger, Janne (PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ...