Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
Original version
Fauskanger, J. og Mosvold, R. (2010) Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 94(2), 112-123Abstract
I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter for å måle læreres undervisningskunnskap i matematikk. Resultater viser at elevene til lærerne som scorer bra på disse undersøkelsene har større sannsynlighet for å gjøre det bra i matematikk. Disse undersøkelsene ble utarbeidet med tanke på amerikanske forhold, og innholdet i spørsmålene er spesialtilpasset for bruk i USA. De siste årene er det blitt gjort en del forsøk på å bruke disse undersøkelsene i andre land. Dette innebærer store utfordringer, og det er viktig å ta alle aspekter ved oversettelse og tilpasning på alvor. Denne artikkelen diskuterer noen norske læreres opplevelser av en slik undersøkelse. Utgangspunktet er et pågående forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger, hvor vi er opptatt av å utvikle etter- og videreutdanning som har lærernes undervisningskunnskap i fokus og som dermed tar utgangspunkt i det lærerne faktisk kan fra før.