dc.contributor.author | Fauskanger, Janne | |
dc.contributor.author | Mosvold, Reidar | |
dc.date.accessioned | 2014-01-24T13:08:35Z | |
dc.date.available | 2014-01-24T13:08:35Z | |
dc.date.issued | 2010-04 | |
dc.identifier.citation | Fauskanger, J. og Mosvold, R. (2010) Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 94(2), 112-123 | no_NO |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185521 | |
dc.description.abstract | I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter for å måle læreres undervisningskunnskap i matematikk. Resultater viser at elevene til lærerne som scorer bra på disse undersøkelsene har større sannsynlighet for å gjøre det bra i matematikk. Disse undersøkelsene ble utarbeidet med tanke på amerikanske forhold, og innholdet i spørsmålene er spesialtilpasset for bruk i USA. De siste årene er det blitt gjort en del forsøk på å bruke disse undersøkelsene i andre land. Dette innebærer store utfordringer, og det er viktig å ta alle aspekter ved oversettelse og tilpasning på alvor. Denne artikkelen diskuterer noen norske læreres opplevelser av en slik undersøkelse. Utgangspunktet er et pågående forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger, hvor vi er opptatt av å utvikle etter- og videreutdanning som har lærernes undervisningskunnskap i fokus og som dermed tar utgangspunkt i det lærerne faktisk kan fra før. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | no_NO |
dc.subject | undervisningskunnskaper | no_NO |
dc.subject | matematikk | no_NO |
dc.subject | skolen | no_NO |
dc.subject | kvantitative undersøkelser | no_NO |
dc.title | Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 112-123 | no_NO |
dc.source.volume | 94 | no_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | no_NO |
dc.source.issue | 2 | no_NO |