Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.date.accessioned2014-01-24T13:08:35Z
dc.date.available2014-01-24T13:08:35Z
dc.date.issued2010-04
dc.identifier.citationFauskanger, J. og Mosvold, R. (2010) Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 94(2), 112-123no_NO
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185521
dc.description.abstractI utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter for å måle læreres undervisningskunnskap i matematikk. Resultater viser at elevene til lærerne som scorer bra på disse undersøkelsene har større sannsynlighet for å gjøre det bra i matematikk. Disse undersøkelsene ble utarbeidet med tanke på amerikanske forhold, og innholdet i spørsmålene er spesialtilpasset for bruk i USA. De siste årene er det blitt gjort en del forsøk på å bruke disse undersøkelsene i andre land. Dette innebærer store utfordringer, og det er viktig å ta alle aspekter ved oversettelse og tilpasning på alvor. Denne artikkelen diskuterer noen norske læreres opplevelser av en slik undersøkelse. Utgangspunktet er et pågående forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger, hvor vi er opptatt av å utvikle etter- og videreutdanning som har lærernes undervisningskunnskap i fokus og som dermed tar utgangspunkt i det lærerne faktisk kan fra før.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetno_NO
dc.subjectundervisningskunnskaperno_NO
dc.subjectmatematikkno_NO
dc.subjectskolenno_NO
dc.subjectkvantitative undersøkelserno_NO
dc.titleUndervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsenno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber112-123no_NO
dc.source.volume94no_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftno_NO
dc.source.issue2no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel