Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 3523-3542 av 18887
-
«Det er urettferdig å vurdere elefanter og apekatter ut fra hvor gode de er til å klatre i trær». En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres vurderingspraksis ved ungdomsskoler i Stavanger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Resultater fra tidligere forskning viser at ulik vurderingspraksis mellom lærere er en utfordring i kroppsøvingsfaget. Lærere vektlegger mer eller mindre innsats, deltakelse og oppmøte. Kravene for målbare standarder som ... -
"Det er velkjent at det burde vært mer"- En kvalitativ studie av helsepersonells opplevelse av fysisk aktivitet i behandling av psykoselidelser
(Masteroppgave/UIS-HV/2019;, Master thesis, 2019)Studien undersøker hvordan helsepersonell opplever fysisk aktivitet som en del av behandlingen til pasienter med psykoselidelser. Her inkluderes deres opplevelse av hvordan det blir tilrettelagt for at fysisk aktivitet ... -
Det forebyggende arbeidet i kommunen. En casestudie om det brannforebyggende samvirket i Haugesund kommune.
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2017-06-15)Forebygging er bærebjelken for samfunnssikkerhet og beredskap. De to siste årene har det brannforebyggende arbeidet i Norge tatt en ny vending. Fra å være et frekvensbasert forebyggende arbeid ble det fra 1. Januar 2016 ... -
Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som ... -
Det gamle og det nye Sandnes : en studie av historiebruk ved byjubileene i Sandnes i 1910 og 1935
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
«Det gir meg glede å kjenne at jeg kan brukes til noe» En kvalitativ studie om Fontenehusets betydning for psykisk helse, mestring, og arbeidsmotivasjon.
(Master thesis, 2023)Denne studien utforsker hvordan voksne med psykiske helseutfordringer opplever at deltakelse i et Fontenehus, og deltakelse i det sosiale fellesskapet der, bidrar til bedre psykisk helse og mestring, og hvordan det bidrar ... -
Det glemte primærbehovet
(Bachelor thesis, 2021)BAKGRUNN Ivaretakelse av seksuell helse ved brystkreftbehandling er en utfordring i helsevesenet, til tross for at endringer relatert til seksualitet er en av de hyppigste og mest langvarige seneffektene ved brystkreftbehandling. ... -
Det glemte primærbehovet
(Bachelor thesis, 2021)BAKGRUNN Ivaretakelse av seksuell helse ved brystkreftbehandling er en utfordring i helsevesenet, til tross for at endringer relatert til seksualitet er en av de hyppigste og mest langvarige seneffektene ved brystkreftbehandling. ... -
Det gode arbeidsmiljø er lønnsomt for alle.
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014-06-16)En sentral målsetting i oppbyggingen av den norske velferdsstaten har vært fokus på økt deltakelse i arbeidslivet, den såkalte ”Arbeidslinja”. Sykefravær har de siste årene fått stor oppmerksomhet innenfor norsk politikk ... -
Det gode ettervern for ungdomen
(Bachelor thesis, 2023) -
Det gode innkjøp - betydningen av effektive og profesjonelle anskaffelser
(Master thesis, 2022)Etterspørselen for mer effektive og profesjonelle anskaffelser øker stadig. Effektiviser- ing og profesjonalisering av anskaffelser vil bidra til en mer kostnadseffektiv og smidig anskaffelsesprosess, og m ̊a fungere som ... -
Det gode innkjøp - betydningen av effektive og profesjonelle anskaffelser
(Master thesis, 2022)Etterspørselen for mer effektive og profesjonelle anskaffelser øker stadig. Effektivisering og profesjonalisering av anskaffelser vil bidra til en mer kostnadseffektiv og smidig anskaffelsesprosess, og må fungere som et ... -
«Det hele norske samfunnet»: Ein korpusbasert studie av substantivfrasar i innlærartekstar frå vaksne med norsk som andrespråk sett i lys av Det felles europeiske rammeverket for språk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)Denne masteroppgåva er skriven innan fagfeltet Norsk som andrespråk og undersøker substantivfrasar hos vaksne innlærarar av norsk. Studien er avgrensa til å fokusera på substantivfrasar med adledd som blir omfatta av ... -
"Det hjelper å ha noen i ryggen" Høyt, ufrivillig fravær i skolen: en kvalitativ undersøkelse av elevers, foreldres og lærernes opplevelser med ivaretakelse av elevens faglige og sosiale deltakelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Sammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan elever med høyt, ufrivillig fravær og deres foreldre, samt lærerne opplever ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse i skolen. Høyt, ufrivillig ... -
Det Implementerbare Kategoriske Imperativ
(Bachelor thesis, 2023)Den følgende oppgaven er et forsøk på å mediere i mellom Immanuel Kants Kategoriske Imperativ, og den dynamiske virkeligheten dagens ledere møter. Det kan nemlig synes å være et skarpt og uforsonlig skille i mellom Kants ... -
«Det kommer an på»: Saksbehandlers oppfølging av biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse.
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2018;, Master thesis, 2018-05-31)Denne studien tar for seg hvordan saksbehandlere i kommunal barneverntjeneste utøver oppfølging av biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse. Formålet var å få mer kunnskap om selve utøvelsen av foreldreoppfølging sett ... -
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
Det komplekse arbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøkte hva som kan være involvert i det spesifikke undervisningsarbeidet med å respondere på elevers matematiske tenkning i helklassediskusjoner. Undersøkelsen er inspirert av nyere forskning som baserer ... -
Det komplekse lærerarbeidet i lys av dialogbasert undervisning for elevers arbeid med multiplikasjon på 5.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dialogbasert undervisning er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og i den nye læreplanen. At elevene får mulighet til å være aktivt deltakende i matematiske diskusjoner, utforske og resonnere, er grunnleggende ... -
Det komplekse undervisningsarbeidet med å lede matematiske samtaler i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk
(Master thesis, 2021)Det dialogiske perspektivet har fått et stadig større fokus innenfor forskning på kommunikasjonen i klasserommet. Dette perspektivet hører til i den sosiokulturelle læringsteorien, hvor læring skjer i samhandling med andre ...