Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 7513-7532 av 18589
-
Hvilke psykososiale konsekvenser har skjermbruk for relasjonen til barna våre?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvilke risikofaktorer er med på å utløse skolevegring?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvilke risikofaktorer har dyssosial personlighetsforstyrrelse overfor barn? Hva bør barnevernspedagoger fokusere på?
(Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven tar sikte på å belyse hvilke risikofaktorer dyssosial personlighetsforstyrrelse har overfor barn, og hva barnevernspedagoger bør fokusere på. Oppgaven benytter seg av et kvalitativ litteraturstudie ... -
Hvilke risikofaktorer har fokus hos aktørene i bybusstransporten i Trondheim
(Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2016;, Master thesis, 2016-10-26)Da Stortinget vedtok Klimamelding 2011 og «Nullvekstmålet» ble det samtidig vedtatt at all vekst i persontrafikken i de store byene skal tas med gange, sykkel og kollektivtransport. Klimaforliket i 2015 og «Det grønne ... -
Hvilke sammenhenger eksisterer mellom innovasjonsmoder «STI» og «DUI», og innovasjon?
(Masteroppgave/UIS-SV-HH/2014;, Master thesis, 2014-06-15)Ved denne studien er det valgt å se på de teoretiske fenomenene «STI» og «DUI», og hvordan disse spiller inn på bedrifters innovasjonsprosesser. STI er basert på en analytisk kunnskapsbase som karakteriseres av produksjon ... -
Hvilke sosioøkonomik dynamikk vil havvind påvirke? En regional casestudie av Utsira Nord
(Master thesis, 2022)Utbyggingen av vindparker på land har blitt møtt med kritikk fra ulike interessenter i Norge og har gjort det vanskelig å planlegge for ytterligere utvidelser av landvind. Det heter også at Norge har en ledelse innen ... -
Hvilke strategier kan sykepleier anvende for å trygge barn i førskolealder som opplever sykehusrelatert frykt i preoperativ fase?
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn Nesten én av ti pasienter i norske sykehus er barn under 9 år. Til tross for at en så stor andel av pasientene er barn, omhandler det meste av sykepleieutdanningen sykepleie til voksne og eldre. Preoperativ fase ... -
Hvilke strategier vil opprettholde og skape varig konkurransefortrinn for DOM Group AS?
(Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2011;, Master thesis, 2011)Masteroppgavens formål har vært å kartlegge hvilke strategier som vil opprettholde og skape varig konkurransefortrinn for DOM Group. Forfatterne har studert hvilke tidligere strategiske valg som har ledet til selskapets ... -
Hvilke suksesskriterier ligger bak innføringsskolen? En intervjustudie om hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av ordforråd for nyankomne elever i innføringsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)SAMMENDRAG Grunnskolestatistikken viser at 16 prosent av barna som er registret i grunnskolen er innvandrere eller er norskfødte med innvandreforeldre (Statistisk sentralbyrå [SSB], 2016). Disse barna kalles gjerne ... -
Hvilke tanker og erfaringer har et utvalg lærere på første trinn med metoden rask bokstavprogresjon, og hvilke muligheter og begrensninger ser de i metoden?
(Master thesis, 2023)Stadig flere lærere anvender en raskere bokstavprogresjon i innlæringen av bokstavene. Forskning på feltet viser at metoden medfører flere fordeler for elevene. Den største fordelen sies å være at elevene får raskere tilgang ... -
Hvilke tekster er det i denne klassen? En resepsjonsstudie av åtte niendeklassingers responser på den multikulturelle teksten "Ser hodet mitt stort ut med denne?"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-12)Denne resepsjonsstudien tar opp spørsmål om lesning av multikulturelle, skjønnlitterære tekster som holdningsskapende og utviklende for elever i et lengre og dannende perspektiv. Ser hodet mitt stort ut med denne? (2007) ... -
Hvilke tilbakemeldingsformat er mest hensiktsmessige i arbeid med repetert lesing for å fremme lesing og engasjement hos femteklassinger.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å få kunnskap, forståelse og innsikt i hvilken måte å registrere elevenes framgang på som er best egnet for å fremme elevens engasjement og leseflyt. Det er ønskelig at ... -
Hvilke tiltak er av betydning for å styrke barnevernets behov for økt kompetanse?-en systematisk litteraturstudie av barnevernets behov for økt kompetanse;
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2020;, Master thesis, 2020-06)Interessen innenfor feltet kompetansekrav i barnevernet, er driven bak denne masteroppgaven. I kombinasjon med interessen for feltet og oppmerksomheten/ engasjementet dette temaet har blant ansatte i barnevernet, og ... -
Hvilke utfall og erfaringer fremkommer ved fysiologisk håndtering av fødselens tredje fase?
(Master thesis, 2021)Hensikt: Hensikten med studien har vært å undersøke relevant litteratur for å kartlegge utfall og erfaringer ved bruk av fysiologisk tilnærming til fødselens tredje fase til kvinner med lav risiko for postpartum blødning. Mål: ... -
Hvilke utfordringer er involvert ved å benytte standardiserte arbeidsmetodikker i en konsulentorganisasjon? – en casestudie av DevOps
(Master thesis, 2023)The influence of technological development and intense competition in the marketplaces demands on the use of standardized working methods in the software industry. The speed to issue frequent software releases and flexibility ... -
Hvilke utfordringer har små kommuner med et samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid?
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2014;, Master thesis, 2014)Teorien i oppgaven er forankret i problemstillingen og har hovedfokus på den kommunale beredskapsplikten som er basert på metoden risiko- og sårbarhetsanalyse. Denne analysen undersøker hva sannsynligheten er for at en ... -
Hvilke utfordringer har TFFK med sine digitaliseringsprosjekter?
(Master thesis, 2022)Skoleåret 2021/2022 skrev jeg en masteroppgave om temaet digitalisering i Troms og Finnmark fylkeskommune (TFFK). Hensikten med denne studien var å se hvordan det gikk med digitalisering hos TFFK siden det også er et ... -
Hvilke utfordringer har unge opplevd under koronapandemien?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvilke utfordringer kan barnefamilier i Norge oppleve ved fattigdom?
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven har drøftet psykisk helse, fritid og boforhold i forhold til hvilke utfordringer barnefamilier i Norge kan oppleve ved fattigdom, med fokus på barnas utfordringer, oppvekst og framtidsutsikter.