• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics and Business Administration
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics and Business Administration
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Entreprenørskap som pedagogisk metode i den videregående skole

Bjørdal, Jan Egil
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bjørdal, Jan Egil.pdf (1.403Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/183723
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (SV-HH 2008-2017) [412]
Abstract
Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i den sterke satsningen på entreprenørskap i utdanningen

ved gjennomføringen av skolereformen Kunnskapsløftet i den videregående skolen høsten 2006.

Formålet med oppgaven har vært, med bakgrunn i erfaringer fra R-94, å se på skolens bidrag til

læring og elevenes læringsutbytte ved å delta i en ungdomsbedrift. Oppgavens teoretiske

forankring er i et sosiokulturelt læringsperspektiv der det er referert til Etienne Wenger og Olga

Dysthe.

Problemstillingen for oppgaven har vært: Hvordan påvirker deltakelse i en ungdomsbedrift i

videregående skole resultatene til elevene?

Hovedfunnet i oppgaven er at det synes å være signifikante forskjeller i hvilket utbytte elevene

har hatt av denne undervisningsmetoden, avhengig av hvilken funksjon de har hatt i den enkelte

ungdomsbedrift. De elevene som har hatt stillingen som daglig leder, og administrative stillinger

forøvrig, har hatt størst læringsutbytte uttrykt i karakterer. Denne forskjellen synes å forsterke seg

over tid, og gjelder for alle studieretninger og kurs som omfattes av oppgaven. Samtidig kan det

synes som det å delta i en ungdomsbedrift er en faktor som kan redusere avbrudd i utdanningen.

Utvalget elever som har dannet grunnlaget for oppgaven, har alle gått på yrkesfaglige

studieretninger. Det er differansen mellom elevenes gjennomsnittlige inntakspoeng og

eksamenspoeng som har vært utgangspunktet for de kvantitative analysene av skolens bidrag til

læring uttrykt i karakterer. Tallmaterialet er hentet fra VIGO Opplæring, en fylkeskommunal

søkerbase for inntak til videregående opplæring. Resultatene fra de kvantitative analysene

fremkommer som reliable og valide. Deler av undersøkelsen er kontrollert opp mot opplysninger

innhentet fra Nasjonal Utdanningsbase (SSB), seksjon for utdanningsstatistikk.
Description
Master's thesis in Service management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IØL/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit