Entreprenørskap som pedagogisk metode i den videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/183723Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i den sterke satsningen på entreprenørskap i utdanningen
ved gjennomføringen av skolereformen Kunnskapsløftet i den videregående skolen høsten 2006.
Formålet med oppgaven har vært, med bakgrunn i erfaringer fra R-94, å se på skolens bidrag til
læring og elevenes læringsutbytte ved å delta i en ungdomsbedrift. Oppgavens teoretiske
forankring er i et sosiokulturelt læringsperspektiv der det er referert til Etienne Wenger og Olga
Dysthe.
Problemstillingen for oppgaven har vært: Hvordan påvirker deltakelse i en ungdomsbedrift i
videregående skole resultatene til elevene?
Hovedfunnet i oppgaven er at det synes å være signifikante forskjeller i hvilket utbytte elevene
har hatt av denne undervisningsmetoden, avhengig av hvilken funksjon de har hatt i den enkelte
ungdomsbedrift. De elevene som har hatt stillingen som daglig leder, og administrative stillinger
forøvrig, har hatt størst læringsutbytte uttrykt i karakterer. Denne forskjellen synes å forsterke seg
over tid, og gjelder for alle studieretninger og kurs som omfattes av oppgaven. Samtidig kan det
synes som det å delta i en ungdomsbedrift er en faktor som kan redusere avbrudd i utdanningen.
Utvalget elever som har dannet grunnlaget for oppgaven, har alle gått på yrkesfaglige
studieretninger. Det er differansen mellom elevenes gjennomsnittlige inntakspoeng og
eksamenspoeng som har vært utgangspunktet for de kvantitative analysene av skolens bidrag til
læring uttrykt i karakterer. Tallmaterialet er hentet fra VIGO Opplæring, en fylkeskommunal
søkerbase for inntak til videregående opplæring. Resultatene fra de kvantitative analysene
fremkommer som reliable og valide. Deler av undersøkelsen er kontrollert opp mot opplysninger
innhentet fra Nasjonal Utdanningsbase (SSB), seksjon for utdanningsstatistikk.
Beskrivelse
Master's thesis in Service management