Momentum på Oslo Børs - en analyse av momentumeffekten før og etter finanskrisen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/183994Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen tar utgangspunkt i Jegadeesh og Titman’s (1993) analyse av det amerikanske aksjemarkedet. Deres resultater viser at aksjer har en tendens til å korrelere på mellomlang sikt. Det vil si at aksjer som har gjort det bra (dårlig) de siste 3-12 måneder fortsetter å gjøre det bra (dårlig) de påfølgende 3-12 måneder. Denne korrelasjonen kalles momentum og er også funnet på det norske aksjemarkedet av blant annet Rouwenhorst (1998). Ved å replikere Jegadeesh og Titman’s fremgangsmåte tester jeg det norske aksjemarkedet for momentum, hvor formålet er å analysere hvorvidt finanskrisen har påvirket effekten. Jeg har analysert momentum i to tidsperioder for å teste om det er forskjell i avkastningen man får ved å følge momentumstrategier før og etter finanskrisen. Ved å teste Oslo Børs for momentum i den totale perioden (2004-2012) viser resultatene at effekten er tilstedeværende før det er tatt hensyn til risiko og transaksjonskostnader. Ved å analysere de to forskjellige tidsperiodene vises det at momentumeffekten ikke er vedvarende. I perioden før finanskrisen kan man se at det opptrer en momentumeffekt, det vises at 14 av de 16 valgte strategiene gir positiv avkastning relativt til markedsporteføljen. I perioden etter finanskrisen gir kun 5 av de 16 strategiene avkastning som er signifikant større enn null. Jeg tester videre om det eksisterer en forskjell i avkastningen i de to periodene. Resultatet viser at forskjellen ikke er signifikant forskjellig fra null, noe som kan komme av få observasjoner. Analysen viser at det er forskjell i avkastningen man får ved å følge momentumstrategier før og etter finanskrisen. Resultatene indikerer at det norske aksjemarkedet enten har blitt mer effisient over tid, eller at finanskrisen har påvirket effekten.
Beskrivelse
Master's thesis in Finance