• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Health Studies
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Health Studies
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdommers opplevelser knyttet til avbrutt videregående opplæring. Hvordan opplevde de medvirkning og mestring i skolehverdagen?

Bjørnestad, Morten Michael
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bjørnestad,Morten.pdf (1.041Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184145
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (SV-IH, 2008-2017) [200]
Abstract
Tittel: Ungdommers opplevelser knyttet til avbrutt videregående opplæring. Hvordan

opplevde de medvirkning og mestring i skolehverdagen?

Videregående skole har i dag problemer med at elever ikke fullfører opplæringen de

begynner på. Dette gjelder i hovedsak innen yrkesfag. Hensikten med studien var å få økt

kunnskap om hvordan elever som har avbrutt videregående opplæring opplevde

medvirkning og mestring i skolehverdagen.

I denne studien intervjuet jeg fem elever mellom 16-20 år som sluttet i inneværende

studieår på yrkesfaglig studieretning. Jeg benyttet meg av mestringsperspektivet som

analytisk redskap i forståelsen om hvorfor elever slutter. Informantenes forklaring på

mestring ble drøftet i hovedsak opp mot begrepene i Sence of Coherence (SOC)

(Antonovsky, 2000); begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet. Men også

Sommerchilds (1998) mestringens vilkår ble brukt. Jeg anvendte kvalitativ design i

studie, der informasjonen som elevene ga ble tolket i tråd med hermeneutiske prinsipper

Resultatene viser at elevene ikke er godt nok klar over hvilke ressurser og interesser de

har, og at de har lite kunnskap om videregående opplæring. Viktige funn er at

nærværsfaktor relasjonen til kontaktlærer er vesentlig for mange av informantene, men

og venner er en viktig nærværsfaktor. I forskningsspørsmålet om hvordan elevene som

slutter ønsker å bli møtt og fulgt opp tar jeg utgangspunkt i elevenes opplevde situasjon.

De fleste informantene ga uttrykk for å bli sett som viktig for å få den forståelsen de

manglet. Tett oppfølging, tilrettelegging og et samarbeid mellom kontaktlærer og andre

involverte lærere for å ivareta god støtte i alle fag uttrykte informantene som viktig.

Resultatene fra studien kan brukes i det forebyggende arbeidet for å forhindre avbrutt

skolegang.
Description
Master's thesis in Health and social sciences
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IH/2011;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit