• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvinnelig entreprenørskap : en kvalitativ studie av kvinnelige gründere med vekstambisjoner

Settem, Lasse
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Settem, Lasse.pdf (552.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184412
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Abstract
I denne masteroppgaven presenteres fem forskjellige gründere, med uttalte vekstambisjoner, og

hvordan deres vekstambisjoner stimulerer av elementer i deres kontekst. Sammen skal disse fem

kvinnene som utgjør utvalget si noe generelt om den kvinnelige gründer i Rogaland.

Tidligere dominerte maskuline personlighetstrekksteorier entreprenørskapslitteraturen. Etter

hvert har man beveget seg vekk fra disse. Det rettes større fokus på innsatsen, samt elementer

som bør ligge til rette for at etableringen og veksten skal skje i rett tempo.

Empirien er innhentet gjennom individuell dybdeintervju av kvinnene. Det sentrale er utvalget

oppfatning av rollen som gründer, samt egen kapital (finansiell, human og sosial) og legitimitet

(regulativ, normativ og kognitiv). Gjennom disse elementene skulle det kartlegges hvordan

vekstambisjonene stimuleres. Og hvordan barrierene hindrer vekst. Ikke uventet er det flere

stimuli som trekkes frem. Samt at legitimiteten utvalget tilsynelatende mangler, resulterer

primært i manglende finansiell og sosial kapital. Casene viser at det eksisterer flere

legitimitetsbarrierer. Og det tilsynelatende fremste problemet er manglende kognitiv legitimitet.

Ettersom gamle forestillinger om hva som er en rett entreprenør, fremdeles henger igjen. Dette

virker til å gå hardest utover de med lav utdanning. Mens for den regulative, så er det gjort en del

for å legge bedre til rette for kvinnelig entreprenørskap. Og tiltakene ser ut til å ha en positiv

effekt på normativ legitimitet. Gode resultater og fremgangsrike virksomheter kan være et

middel for økt bevissthet rundt kvinnelige entreprenørskap. Samt at Ipark sin satsnings på de to

nye programmene, mat/natur og kultur, innen tjenesteyting et viktig middel for å øke kvinnelige

gründeres status. Ettersom det stimulerer og gi økt legitimitet til flere kvinnelige

entreprenørskap, og er basert på kvinners forutsetninger for virksomhetsdrift.

Studien viser tendenser til at motstand stimulerer kvinnelige gründere med uttalte

vekstambisjoner. Og at det er ulike stimuli som påvirker gründerne, både positive og negative.

Og generelt ser barrierene og problemene ut til å skape motivasjon fremfor fortvilelse. For

kvinnene virker motiverte og med mye selvtillitt, noe de tar med seg inn i sitt arbeid. Men det er

en grense for hvor mye motstand gründeren tåler, før virksomhetens fokus endres.
Description
Master's thesis in Change management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit