dc.contributor.author | Lund, Ann Elene | |
dc.date.accessioned | 2009-10-08T07:54:28Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184436 | |
dc.description | Master's thesis in Risk management and societal safety | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Arbeidsulykker medfører hvert år tap av menneskeliv og påfører lidelser for de
som rammes. Samfunnsøkonomisk gir arbeidsulykker betydelige kostnader. Statistikker viser
at bygg- og anleggsbransjen er en bransje med høy risiko for skader og uhell. Et særtrekk ved
denne bransjen er at den har et stort ulykkespotensial, og små marginer skiller ”nesten uhell”
fra alvorlige ulykker.
Formål: Etter flere alvorlige ulykker så T. Stangeland Maskin AS seg nødt til å prioritere
sikkerhet på en ny måte. Det var behov for økt fokus på sikkerhet og det å fremme sikker
atferd blant de ansatte. Organisasjonskulturen ble kartlagt, og resultatet dannet grunnlag for
en omfattende satsing på HMS, noe som ga grunnlag for følgende problemstilling:
”Hvilke HMS-tiltak har Stangeland satt i verk for å fremme sikker atferd, og hvordan
påvirker disse tiltakene organisasjonen?”
Metode: For å svare på problemstillingen er det valgt et forskningsdesign som hovedsaklig
består av deltakende observasjon og 20 individuelle intervju. Annen informasjon i form av
rapporter, analyser og interne dokumenter er også blitt brukt i innsamlingen av datamateriale.
Resultat: Når det gjelder årsaker til ulykker i Stangeland, ser man at disse er en kombinasjon
av organisasjonskulturen og ”usikker atferd”. Tiltak er derfor rettet mot å bygge en bedre
sikkerhetskultur.
Hovedinntrykket er at satsingen jevnt over er blitt positivt mottatt. De fleste mener at dette er
viktig. Organisasjonen og de ansatte blir påvirket ved at man har utviklet klare retningslinjer
og handlingsplan for HMS-arbeidet. I dette arbeidet møter man en del utfordringer; kultur og
endring av holdninger er krevende prosesser. Felles praksis blant ledere i alle ledd, og god
kommunikasjon er vanskelig å oppnå. Mellomledelsen er bindeleddet mellom toppledelsen og
arbeiderne, det er derfor viktig at de også setter HMS på agendaen ute på anlegget.
Mellomledelsen er også avgjørende for at formidling av all kommunikasjon mellom anlegg og
kontor fungerer. I tillegg kan oppdragsgivere, mangel på kunnskap, individuell oppfattelse av
risiko og økonomi være barrierer for måloppnåelse.
Konklusjon: Fokus fra ledere på alle nivå og medvirkning fra de ansatte, vil være en
forutsetning for å lykkes. HMS-fokuset må opprettholdes kontinuerlig og gode resultater bør
derfor ikke bli en ”sovepute.” | en |
dc.format.extent | 4260590 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009 | en |
dc.subject | arbeidsulykker | en |
dc.subject | anleggsbransjen | en |
dc.subject | HMS | en |
dc.subject | risiko | en |
dc.subject | organisasjonskultur | en |
dc.subject | sikkerhetskultur | en |
dc.subject | ledelse | en |
dc.subject | læring | en |
dc.subject | samfunnssikkerhet | en |
dc.title | Prioritering av HMS i T. Stangeland Maskin AS | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en |