Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDrtina, Tore
dc.date.accessioned2011-09-12T10:10:14Z
dc.date.available2011-09-12T10:10:14Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/184558
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and societal safetyen_US
dc.description.abstractProblemformulering og hypoteser Formålet med dette prosjektet er å analysere fylkesmannens bruk av risiko og sårbarhetsanalyser (ROS) i forhold til regional risikostyring og ut ifra funnene eventuelt fremme forslag til forhold for å rette på dette. Analysen gjøres i forhold til tre hypoteser: 1. Regionale etater samarbeider godt om risikoanalyser 2. Regional risikostyring i fylkesmannens regi fungerer godt i Norge i dag 3. FylkesROS fungerer godt som samordningsgrunnlag regionalt i dag 1.2 Arbeidsmetode Det er gjennomført intervju undersøkelser blant regionale statsetatssjefer i Vestfold, som case-fylke, samt intervjuer med 5 fylkesmenn og 5 fylkesberedskapssjefer. Det er lagt opp til en kvalitativ studie med kvasi-strukturerte intervju-undersøkelser i tillegg til dokumentstudier Funn i undersøkelsene Det er i undersøkelsene gjort en rekke funn som har betydning for vurderingene. • svært få statsetater har gjennomført egne regionale ros analyser, eller bidratt inn i tverrsektorielle analyser. • fylkesmannens formelle hjemmel for tilsyn med de regionale statsetatene finnes i kgl res, men har aldri vært benyttet. • øvelser for fylkesberedskapsrådet har til nå i hovedsak vært avholdt av DSB. Dette er iht informantene øvelser som i det alt vesentligste har utfordret fylkesmannens samordningsinstitutt. Dette oppleves av informantene som kunstig og unaturlig • det foreligger kun et utnevnelsesbrev fra Fylkesmannen som medlem i fylkesberedskapsrådet. Ingen sektorer har i oppdragsbrev eller tilsvarende, overordnet forankring av denne oppgaven. • sektorene ikke er forpliktet til å samarbeide om samfunnssikkerhet og beredskap regionalt, men å ivareta egen sektors ansvar er en klar forpliktelse. • de sektorvise beredskapsplanene er ikke koordinert på tvers av sektorene 1.4 Konklusjoner og anbefalinger Hypotesene som ble utarbeidet med grunnlag i problemformuleringen kan ikke bekreftes, ut fra de funnene jeg har gjort. • Regionale statsetater samarbeider ikke godt om risikoanalyser • Regional risikostyring fungerer ikke godt i Norge i dag • FylkesROS som samordningsgrunnlag har et stort forbedringspotensiale Ut fra funnene i denne undersøkelsen synes det rimelig å fastslå at: • Fylkesmannens ressurser innen samfunnssikkerhet og beredskap må styrkes • Fylkesmannens tilsynshjemmel overfor andre regionale statsetater som har beredskapsoppgaver må oppdateres/revitaliseres og forankres i lov. • Krav til koordinert beredskapsplanlegging må følges opp • Øvelser må gjennomføres for medlemsorganisasjonene i FBR • Ny lov om regional beredskapsplikt bør vurderes hvori tilsyn med regionale statsetater hjemles.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;
dc.subjectsamfunnssikkerheten_US
dc.titleMission Impossible : en studie av fylkesmannens rolle som regional risikostyrer og bruk av FylkesROS som samordningsgrunnlagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber85en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1264]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel