• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisasjoners absorberende kapasitet. En litteraturstudie av Cohen & Levinthal sin teori om absorberende kapasitet

Nevøy, Nina Bru
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Nevøy, Nina Bru pdf.pdf (665.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184572
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1536]
Abstract
Det tematiske i oppgaven er avgrenset rundt teorien om ”absorberende kapasitet,” utmyntet

av Cohen & Levinthal i 1990, og definert på følgende vis: ”The ability of a firm to recognize

the value of new, external information, assimilate it, and apply it to commercial ends" (1990:

128).

Utgangspunktet for oppgaven er to forhold. Det ene er innsikten om at organisasjoner, for å

overleve, må ha evne til å lære fra omgivelsene ved å ta opp i seg relevant kunnskap og

omsette kunnskapen til rutiner og praksis. Det er særlig to egenskaper som må antas å være

kritiske for organisasjoners samlede evne til å lære fra omgivelsene i så henseende. Det ene

er evne til å søke etter og finne frem til ny og relevant kunnskap i omgivelsene. Den andre

kritiske egenskapen er evnen til å implementere ny kunnskap i organisasjonen.

Det andre utgangspunktet for oppgaven er observasjonen av at det fins en meget stor

forskningslitteratur etter 1990 rundt teorien ”absorptive capacity” (AC), som nettopp må

antas å gå til kjernen av spørsmålet om hvilke utfordringer organisasjoner står overfor i å evne

og søke etter, fange opp og så implementere og utnytte ny kunnskap i organisasjonen. Det

ene målet med oppgaven er å finne ut i hvilket omfang forskningslitteraturen rundt

absorberende kapasitet omhandler ovennevnte utforsknings- og utnyttelsesaspekt. Oppgavens

andre mål er å finne ut hvilke svar forskningslitteraturen om absorberende kapasitet gir om

hva som virker inn på disse to aspektene.

Etter å ha redegjort for kunnskapservervelse ved bruk av Argyris & Schön´s teori om

organisasjonslæring (1978), og hvilke implikasjoner enkel- og dobbelkretslæring kan få i en

organisasjon, blir selve teorien om absorberende kapasitet presentert.

Det metodologiske bygger på en litteraturreview med Hart (1998) sin fremgangsmåte og

design. Det ble utarbeidet et spørreskjema til litteraturen med påfølgende operasjonaliserte

svarkategorier. Inklusjonskriterier for utvalget blir gjort rede for, og Hart sine ulike faser av

litteratursøk blir benyttet. Avslutningsvis i metodedelen blir ulike former for validitet gjort

rede for og knyttet opp mot oppgavens gyldighet.

”Organisasjoners absorberende kapasitet” Master i Endringsledelse UiS 2011

5

I oppgavens tredje del blir det endelige litteraturutvalget presentert i form av en tabell.

Deretter blir oppgavens funn presentert, kommentert, eksemplifisert og illustrert gjennom

tabeller og søylediagram.

Funnene blir så nærmere redegjort for og drøftet. Ett hovedfunn er at det er store skjevheter i

AC-litteraturen. Den omhandler i vesentlig større grad organisasjoners evne til å finne frem

til ny relevant kunnskap i omgivelsene, enn organisasjoners evne til å implementere ny

kunnskap i organisasjonen. Ett ytterliggere funn konstaterer at denne tendensen hele tiden er

til stede, men blir noe svakere i nyere publiseringer. Ett annet særdeles viktig funn er at mens

AC-litteraturen i noen grad svarer på hva som virker inn på en organisasjons utforskningsevne

etter ny kunnskap i omgivelsene, så svarer den i all hovedsak ikke på spørsmålet om hva som

virker inn på organisasjoners implementeringsevne av ny kunnskap. Dette aspektet av en

organisasjons absorberende kapasitet fremstår som en ”sort boks”. På grunn av dette har en

bare i liten grad teoretiske underbygde forestillinger om hva som kan skje med ny kunnskap

når den først er adoptert på snakkeplanet i organisasjonen.

Styrket av ytterligere funn i oppgaven kan en mulig årsaksforklaring til dette være at de ulike

metodene som er benyttet i AC-litteraturen, ikke er egnet til å gi kunnskap om hva som skjer

med ny kunnskap inne i organisasjonen over tid. Litteraturen stammer stort sett fra USA og

bygger i svært liten grad på longitudinelle studier, som gir innsyn i organisasjoner over tid.

I siste del av drøftingen blir Røvik sin Virusteori kort presentert. En spør om denne teorien

kan brukes til å ”åpne lokket til den sorte boksen”. Da vil en bli i stand til å finne ut hva som

faktisk skjer med den nye kunnskapen inne i organisasjonen, og en vil også få svar på hva

slags implikasjoner ny implementert kunnskap får for organisasjoner i ettertid.
Description
Master's thesis in Change Management
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2011;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit