Suksessfaktorer ved oppkjøp - En casestudie av oppkjøp i National Oilwell Varco Norway AS
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184724Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1300]
Sammendrag
Organisasjoner preges i dag av stadig flere oppkjøp. Likevel viser undersøkelser at de fleste oppkjøp er mislykket i forhold til sine ambisjoner og mål. I denne studien var vi opptatt av å kartlegge hvorvidt bestemte faktorer kan virke avgjørende for om et oppkjøp blir vellykket. Det ble i den forbindelse gjort en kvalitativ studie i form av et case, som et forsøk på å finne suksesskriteriene. Caset var et bedriftsoppkjøp fortatt av virksomheten National Oilwell Varco Norway AS, som har erfaring med flere bedriftssammenslåinger. Data ble hentet inn fra tolv dybdeintervju, og informantene var personer som kjente til oppkjøpsprosesser i selskapet. I tillegg fikk vi tilgang på noen dokumenter fra bedriften selv.
Før innhentingen av data, ble det samlet inn litteratur i tilknytning til vårt emne. Vårt teoretiske rammeverk består hovedsakelig av teori om bedriftssammenslåinger, spesielt oppkjøp. I tillegg er litteratur om strategi og synergi en sentral del av oppgaven.
I arbeidet med oppgaven, har vi valgt å bruke en hypotese om hva vi anslår er kritiske suksessfaktorer i oppkjøp. Et vellykket oppkjøp antar vi her at inneholder en god strategisk planleggings- og startfase, en gjennomtenkt integrasjonsfase og tilstrekkelig ledelse av begge fasene. Disse tror vi må være tilstede for å skape grunnlag for synergier.
Resultatene gir en sterk indikasjon på at noen bestemte kriterier er sentrale for hvorvidt et oppkjøp blir vellykket. Drøftingen viste at begge fasene i oppkjøp og ledelse av disse fasene var avgjørende, slik som antatt i hypotesen, men at den første fasen om strategisk planleggings- og startfase var av størst betydning. Analysen vår viste også at integrasjonsfasen i NOVNs oppkjøp var av mindre betydning enn litteraturen på feltet skulle tilsi. Basert på resultatene våre kan vi likevel ikke si noe mer om hvorvidt dette er gjeldende i andre case enn det som var utgangspunktet for vår studie.
Våre viktigste funn er dermed:
* Hypotesen stemmer, men betydningen av de ulike elementene varierer.
* Den strategiske planleggings- og startfasen er av størst betydning i for NOVNs oppkjøpssuksess.
* Integrasjonsfasen er av mindre betydning i NOVNs oppkjøp enn hva teorigjennomgangen anslår. * Analysen indikerer at selskapets potensial for enda større synergieffekter kan foreligge, og at de ved et større fokus på å få inn mer ledelsesressurser i integrasjonsfasen og tydeligere kommunikasjon rundt strategi, bedriftens fremtid og forventninger til ansatte, muligens kunne forsterket synergiene enda mer.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management