dc.description.abstract | Bakgrunn: Fagområdene HMS og kvalitet har de siste årene fått et betydelig fokus i olje- og energibransjen. Det stilles krav til robuste organisasjoner med samstemt risikoforståelse og sikkerhetskultur i alle ledd. Aktørene i bransjen oppfordres til etablering av styringssystem som bidrar til forebygging av uønskede hendelser, kvalitetssikring og evne til overholdelse av eksterne og interne krav.
Formål: Formålet med oppgaven har vært å se på: «Hvordan HMS og kvalitet påvirker sikkerhetskulturen i Solid Vedlikehold AS?», samt å få bedre innsikt i praktisk HMS og kvalitets arbeid.
Metode: Det ble valgt en kvalitativ tilnærming som bestod av deltakende observasjoner, 12 dybdeintervjuer, gjennomgang av intern dokumentasjon og litteratur som sier noe om hva som skal til for utvikling av sikkerhetskultur i en organisasjon.
Resultat: Datainnsamlingen gir et godt bilde av hvordan satsing på HMS og kvalitet kan virke både fremmende og hemmende for sikkerhetskultur i en organisasjon.
Satsingen i Solid har påvirket de ansatte og organisasjonen positivt, og det var høy grad av vilje og motivasjon for videre satsing på HMS og kvalitet. Organisasjonen bar preg av ulik grad av modenhet til sikkerhetskultur og evne til å kommunisere rundt HMS og kvalitet.
Det ble gitt signal om at ”satsingen hadde gått litt fort” og HMS og kvalitetsstyringssystemene, bar preg av manglende opplæring og etterlevelse. Etterlevelse, tid og økonomi ble trukket frem som de mest hemmende elementer for sikkerhetskulturen i solid.
Konklusjon: Fagområdene HMS og kvalitet sin tilstedeværelse er avgjørende for utvikling av en god sikkerhetskultur i en organisasjon. Det er viktig å utvikle troverdige HMS og kvalitetsstyringssystem som bidrar til struktur, effektivitet og forutsigbarhet.
En verktøykasse for HMS- og kvalitetsaktiviteter skal bidra til en sikkerhetskultur med forankring hos ledelsen, gode kommunikasjonslinjer, rettferdighet, fleksibilitet, informasjonsflyt samt vilje- og motivasjon for rapportering, læring og erfaringsoverføring. Det er viktig å få organisasjonen og de ansatte til å forstå hensikten med HMS og kvalitets styringssystem. De ansatte må få eierforhold og langsiktige handlingsplaner for HMS- og kvalitetsaktiviteter, og kompetanseutvikling må etableres i henhold til tid og realistiske økonomiske rammer. | no_NO |