Dialogteater som læringsverktøy i HMS-arbeid : hvordan påvirker det ansattes sikkerhetsatferd?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184766Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Sammendrag
Utgangspunktet for denne oppgaven er en interesse innen feltet læring i arbeidslivet. Prosjektet tar utgangspunkt i en dramabasert tilnærming til læring, ved å studere hvordan Dialogteateret som læringsverktøy øker kunnskapen om sikkerhetsatferd hos verftet Kværner Stord. Hvilke teorier om læring finner man igjen i Dialogteateret, og hvordan kan læringsverktøyet påvirke ansattes sikkerhetsatferd? er problemstillingen som drøftes.
Intervju og observasjon ligger til grunn for dataene som har blitt innsamlet. Empirien danner utgangspunktet for teorien om læring som har blitt valgt ut. Oppgaven viser hvordan Dialogteateret tar i bruk virkemidler fra Kolbs teori om praktisk erfaringslæring, Banduras observasjonslæring og Schöns refleksjonslæring. Den belyser også hvordan læringsverktøyet skaper en kunnskapsspiral med utgangspunkt i Nonaka, hvordan man kan se igjen Linda Lais tekniske læringsprinsipper og på hvilken måte Dialogteateret fører til organisasjonslæring.
Datainnsamlingen viser at det er ettersom Dialogteateret er så realistisk, bidrar til at deltakerne reflekterer over egen praksis, skaper engasjement, får i gang en dialog, krever deltakelse, skaper et bilde i hode hos deltakerne, er vinklet på en positiv måte og at alle føler seg inkludert at det har en læringseffekt. Læringsverktøyet Dialogteateret representerer påvirker sikkerhetsatferden ettersom deltakerne får demonstrert hvor viktig det er med god kommunikasjon og det å stille åpne spørsmål.
Prosjektet konkluderer med at man kan se at den utradisjonelle læringsformen Dialogteateret representerer inkluderer virkemidler fra flere ulike teorier om læring og at det har en effekt på sikkerhetsarbeidet.
Beskrivelse
Master's thesis in Change Management