Effekten av holdningskampanjen "Sei ifrå!" på unges trafikkadferd i Rogaland
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/184788Utgivelsesdato
2013-05-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Denne studien analyserer effekten av holdningskampanjen “Sei ifrå!“ i Rogaland. Kampanjen retter seg mot trafikksikkerhet blant unge trafikanter mellom 16 og 24 år.
En Poisson regresjonsanalyse viser en signifikant nedgang på 37, 3 % færre hardt skadde og drepte ungdommer etter at kampanjen ble gjennomført, kontrollert for kontrollvariabler som blant annet befolkningsendring og lengden av offentlige veier. Teoretiske bidrag ble brukt for å finne årsaken til at “Sei ifrå!“ fungerte, hvor John Adams` “The risk thermostat“ ble anvendt som hovedteori. Prinsippet om kulturell påvirkning kan ha vært en avgjørende faktor for å senke ulykkestallene.
Beskrivelse
Master`s thesis in Risk management and societal safety