Hvordan påvirker "Even Stronger Values" organisasjonatferden i Statoil?
Master thesis

View/ Open
Date
2013-07-08Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1446]
Abstract
En interesse for organisasjonskulturens kompleksitet la grunnlaget for valget av denne oppgaven. Forskningen er basert på en læringsprosess i Statoil, som en del av den verdibaserte prestasjonskulturen. Problemstillingen som drøftes er: Hvordan påvirker «ESV» organisasjonsatferden i Statoil?
Problemstillingen ble løst ved bruk av intervju som datainnsamlingsmetode, Danemarks (1997) abduktive forskningsstrategi og Kvale og Brinkmans (2009) teoretisk pregede analyseverktøy for intervju. Intervjuene ble gjennomført i Bergen og Stavanger, av personer med et varierende spekter av stillinger. Ved å bruke det instrumentelle og kulturelle organisasjonsperspektivet, sammen med læringsteori med fokus på kognitiv og sosialkognitiv læring, så jeg på hvordan en lærer atferd i henhold til de organisatoriske grep en gjennomfører.
«Even Stronger Values» ble karakterisert som et grep innenfor det kulturelle perspektivet for organisasjonsteori. I løpet av analyse og diskusjonsdelen ses det på hvordan organisatoriske grep henger sammen med læring av ønsket atferd. Statoil får til endring i atferd på en sammensatt måte; «ESV» påvirker kort sagt organisasjonsatferden i Statoil, ved å være en del av et instrumentelt organisasjonskulturelt grep, og tilskrives ansvaret å forsterke dette grepets påvirkning på atferden via læringsteorier og implementering av nytteverdi gjennom den årlige «ESV» prosessen.
Description
Master's thesis in Change Management