• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Media and Social Sciences (SV-IMS)
  • Studentoppgaver (SV-IMS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

International Academy of Art Palestine - en palestinsk kulturell strategi for fremtiden

Johannessen, May
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Johannessen_May.pdf (592.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/184881
Date
2010-07-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (SV-IMS) [649]
Abstract
I denne oppgaven studeres akademiets ulike aktører og deres inngåelse i skaping av ulike

kulturelle strategier, gjennom etableringen av et samtidskunstakademi i Ramallah på

Vestbredden. Målet er å belyse og forstå noen konkrete romlige samfunnsprosesser knyttet til

akademiet som kulturell utdanningsinstitusjon, hvor kunst og kultur synes å inngå både som

medium og som mål for samfunnsendring. Hovedfokus for studiet er på hvilke elementer og

motiver det er som bidrar til forming av de ulike kulturelle strategiene, og hvordan de ulike

strategiene kommer romlig til uttrykk gjennom sosial og kulturell praksis. Dette er forsøkt

oppnådd gjennom en såkalt thirdspace-epistemologisk metodetilnærming. Den tar

utgangpunkt i Sojas teori om thirdspace, hvor en vektlegging av romlighet og sammenhengen

mellom materielle, diskursive og sosiale rom, anses som betydningsfulle for dannelse av

menneskelig erkjennelse og viten om virkeligheten. I studiet kommer det frem at de ulike

aktørene har noe forskjellige tilnærminger til kunst og kultur i samfunnet, basert på ulike

verdigrunnlag. Disse tilnærmingene drøftes i oppgaven ved hjelp av Solhjells teori om

kunstens tre verdigrunnlag, henholdsvis det inklusive, eksklusive og kommersielle kretsløp.

Det er de to første tilnærmingene som kommer tydeligst til syne hos aktørene ved akademiet.

De ulike verdigrunnlagene og deres inngåelse i ulike kretsløp former ulike kulturelle

strategier, hvor kunst og kultur anses enten som et middel for å oppnå endring i andre

samfunnsfelt eller som et samfunnsmål i seg selv. Dialog, forhandling og samhandling

oppfattes hos de ulike aktørene som viktige komponenter i utviklingen av et stabilt palestinsk

sivilsamfunn, som igjen oppfattes som et kriterium for en vellykket etablering av en

palestinsk stat på et overordnet politisk nivå. Gjennom akademiets hverdagslige sosiale og

kulturelle praksis synes de ulike aktørenes oppfatninger å sammenfalle i forming av fysiske,

kognitive og sosiale rom. Det dannes således et alternativt og marginalt rom i det palestinske

samfunnet, hvor det samfunnsmessige grensesnittet mellom kunst, kultur og politikk møtes på

et nytt grunnlag.

Det eksisterer et sterkt behov hos palestinske kunstnere for å delta i en kamp for en palestinsk

nasjonal identitet knyttet til en fremtidig stat, samtidig som det synes å være et like sterkt

behov for å utvide den kunstneriske og individuelle friheten i det palestinske samfunnet. Det

plasserer akademiets kulturelle strategier for konstruksjon av palestinsk identitet midt mellom

et overordnet politisk nasjonalt prosjekt og et individuelt prosjekt. [...]
Description
Master's thesis in Art and culture studies
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2010;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit