dc.contributor.author | Vågenes, Steffen | |
dc.date.accessioned | 2014-02-06T09:29:29Z | |
dc.date.available | 2014-02-06T09:29:29Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | | no_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/184918 | |
dc.description | Master's thesis in Change management | no_NO |
dc.description.abstract | 5
milliarder
kroner
har
regjeringen
brukt
på
å
kjøpe
nye
Skjold
klasse
MTB-‐er
til
Sjøforsvaret.
De
er
bemannet
med
en
total
organisasjon
på
over
hundre
personer
og
er
dyre
i
drift.
Oppgavespekteret
de
skal
løse
er
svært
variert
og
det
dukker
stadig
opp
nye
fagområder
fartøyene
skal
håndtere.
Dette
er
utfordrende
for
besetningene,
samtidig
som
de
skal
ta
vare
på
fartøyene
som
er
levert.
Dette
stiller
krav
til
at
vi
lærer
på
en
effektiv
og
god
måte
internt
på
fartøyene.
Klarer
vi
å
stadig
forbedre
oss
vil
det
kunne
resultere
i
overlevelse
i
en
skarp
operasjon,
samtidig
som
skattebetalerne
får
bedre
valuta
for
skattepengene,
familiene
til
de
i
Sjøforsvaret
kan
føle
seg
tryggere
og
medarbeiderne
kan
være
stolte
av
det
de
leverer.
Hensikten
med
denne
oppgaven
er
å
bidra
til
dette
ved
at
jeg
ser
på
hva
jeg
kan
gjøre
for
å
påvirke
i
riktig
retning.
Som
struktur
for
oppgaven
har
jeg
valgt
”Lille
Jeg”
modellen(Ottesen,
2011)
fordi
jeg
mener
denne
passer
godt
til
det
oppgaven
dreier
seg
om.
Jeg
følger
ikke
oppsettet
fra
Lille
Jeg
slavisk
da
jeg
inkluderer
en
egen
del
som
omhandler
teori,
og
i
tillegg
tydeliggjør
problemstillingen
i
et
eget
kapittel.
Som
en
del
av
virksomhetsdiagnosen
har
jeg
inkludert
en
intervjudel
som
skal
bidra
til
at
diagnosen
blir
bedre
forankret
og
mer
spisset
mot
hvordan
problemet
oppleves
for
hele
besetningen,
og
ikke
bare
meg.
Til
slutt
skal
jeg
oppsummere
med
jeg-‐handlinger
som
blir
det
en
kan
anse
som
den
lange
konklusjonen.
I
denne
delen
skal
jeg
oppsummere
og
konkludere
med
hvilke
tiltak
jeg
bør
iverksette
for
å
gjennomføre
for
å
oppnå
ønsket
effekt.
Tilslutt
vil
jeg
i
konklusjonen
svare
på
om
jeg
har
løst
problemstillingen. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013; | |
dc.subject | endringsledelse | no_NO |
dc.subject | læring | no_NO |
dc.subject | organisasjonsutvikling | no_NO |
dc.subject | uformell læring | no_NO |
dc.title | Fra god til bedre : hvordan kan jeg påvirke besetningen om bord på en Skjold klasse til å lære mer effektivt? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | no_NO |