Psykiatriske diagnoser og deltakelse : en undersøkelse av barnevernfaglige praksiser
Master thesis
View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IS) [1066]
Abstract
Undersøkelsen bygger på en eksplorerende design i form av kvalitative intervju med barnevernarbeidere. Siktemålet er å undersøke og belyse i hvilken grad og på hvilken måte psykiatriske diagnoser hos barn preger barnevernarbeideres faglige vurderinger og praksisutførelse. Undersøkelsen ser på hvordan ulike kunnskapssyn gir seg til kjenne i møte med diagnosene og barne – og ungdomspsykiatrien, og til hva som skjer med barnets muligheter til deltakelse. Undersøkelsen belyser hvordan barnevernarbeidere og deres faglige vurderinger blir underlagt en medisinsk – psykiatrisk forståelse av barnet. De analytiske perspektivene tar utgangspunkt i en sosial konstruktivistiske tilnærming, med fokus på et barneperspektiv og byggesteinene i sosialt arbeid; kunnskap, verdier og ferdigheter. Den medisinsk – psykiatriske tilnærmingen og innholdet i selve diagnosebegrepet danner grunnlag for å diskutere hvordan det oppstår et spenningsfelt på flere nivå i det barnevernfaglige arbeidet. Denne problemstillingen synliggjøres når diagnosene fører til at barnet ikke får delta i samhandlingsprosessene i barnevernet. Diagnosen i seg selv kan også være til hinder for alternative måter å forstå barnet på. Videre peker undersøkelsen på hvordan maktaspektet er til stede i barnevernfaglig arbeidet. Lovverk og politiske mandat vektlegger at barn skal inkluderes, og undersøkelsen synliggjør at veien vekk fra en paternalistisk eksperttradisjon og mot en mer individrettet og myndiggjørende tilnærming er lang å gå.
Description
Master's thesis in Social work