Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVik, Astrid
dc.date.accessioned2014-02-17T09:56:17Z
dc.date.available2014-02-17T09:56:17Z
dc.date.issued2013-11-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/185072
dc.descriptionMaster's thesis in Social workno_NO
dc.description.abstractI min masteroppgave i sosialt arbeid ble følgende problemstilling valgt: ”Er Nav ansattes oppfølging av arbeidssøkere i samsvar med Nav-reformens intensjon?” Ut fra problemstillingen ønsket jeg å få frem hvordan veiledere i publikumsmottak i Nav jobber med oppfølging av arbeidssøkere, og hvorvidt de mener at det jobbes i samsvar med intensjonen med Nav reformen. Ved å sammenligne veiledernes beskrivelser av praksis opp mot Navs mål og Navs føringer for oppfølgingsarbeid med arbeidssøkere, foretok jeg også en egen vurdering av hvorvidt de jobber i samsvar med Nav reformens intensjon. Jeg tok utgangspunkt i sentrale dokumenter som beskriver innholdet i Navs mål og føringer for oppfølgingsarbeidet med arbeidssøkere i Nav. Jeg valgte å belyse problemstillingen ut fra teori om sosialt arbeid, herunder symbolsk interaksjonisme som er et egnet perspektiv for å belyse møtet mellom veileder og arbeidssøker. Brukermedvirkning blir omtalt i Navs mål, og er sentralt i oppfølgingsarbeidet. En utfordring i denne sammenheng er veileders ansvar for å påse at bruker er aktiv arbeidssøker, og at bruker tar ansvar for egen situasjon. Dette innebærer at veileder har mulighet til å stille krav ovenfor bruker for å aktivisere bruker og sette konsekvens dersom bruker ikke følger opp. Veileders rolle innebærer et maktaspekt og jeg har med bakgrunn i litteratur sett nærmere på dette forholdet. Maktaspektet i relasjonen mellom veileder og bruker innebærer også etiske utfordringer, noe som også ble sett nærmere på i oppgaven. Jeg gjennomførte kvalitative intervju av totalt 10 veiledere i mottak ved 2 Nav kontor for å få deres syn på hvordan de beskriver og vurderer sitt eget arbeid. Funn fra intervjuene som er presentert i oppgaven kan ikke generaliseres til å omfatte andre Nav kontor, men vil likevel kunne gi kunnskap på dette området. Veilederne gav selv uttrykk for at de jobber i samsvar med intensjonen. Mine funn viser at oppfølgingsarbeidet som helhet var i samsvar med intensjonen, men deler av enkelte mål ble ikke oppfylt. Hovedårsaken til at veilederne ikke jobbet helt i samsvar med alle mål var at de manglet tid til å gjennomføre arbeidsoppgavene de var satt til.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IS/2013;
dc.subjecthelse- og sosialfagno_NO
dc.subjectsosialt arbeidno_NO
dc.subjectNAVno_NO
dc.subjectarbeidssøkereno_NO
dc.titleOppfølgingsarbeid av arbeidssøkere i Nav-mottakno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360no_NO
dc.source.pagenumber88no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel