dc.contributor.author | Vik, Astrid | |
dc.date.accessioned | 2014-02-17T09:56:17Z | |
dc.date.available | 2014-02-17T09:56:17Z | |
dc.date.issued | 2013-11-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/185072 | |
dc.description | Master's thesis in Social work | no_NO |
dc.description.abstract | I min masteroppgave i sosialt arbeid ble følgende problemstilling valgt:
”Er Nav ansattes oppfølging av arbeidssøkere i samsvar med Nav-reformens intensjon?”
Ut fra problemstillingen ønsket jeg å få frem hvordan veiledere i publikumsmottak i Nav jobber med oppfølging av arbeidssøkere, og hvorvidt de mener at det jobbes i samsvar med intensjonen med Nav reformen. Ved å sammenligne veiledernes beskrivelser av praksis opp mot Navs mål og Navs føringer for oppfølgingsarbeid med arbeidssøkere, foretok jeg også en egen vurdering av hvorvidt de jobber i samsvar med Nav reformens intensjon.
Jeg tok utgangspunkt i sentrale dokumenter som beskriver innholdet i Navs mål og føringer for oppfølgingsarbeidet med arbeidssøkere i Nav. Jeg valgte å belyse problemstillingen ut fra teori om sosialt arbeid, herunder symbolsk interaksjonisme som er et egnet perspektiv for å belyse møtet mellom veileder og arbeidssøker.
Brukermedvirkning blir omtalt i Navs mål, og er sentralt i oppfølgingsarbeidet. En utfordring i denne sammenheng er veileders ansvar for å påse at bruker er aktiv arbeidssøker, og at bruker tar ansvar for egen situasjon. Dette innebærer at veileder har mulighet til å stille krav ovenfor bruker for å aktivisere bruker og sette konsekvens dersom bruker ikke følger opp. Veileders rolle innebærer et maktaspekt og jeg har med bakgrunn i litteratur sett nærmere på dette forholdet. Maktaspektet i relasjonen mellom veileder og bruker innebærer også etiske utfordringer, noe som også ble sett nærmere på i oppgaven.
Jeg gjennomførte kvalitative intervju av totalt 10 veiledere i mottak ved 2 Nav kontor for å få deres syn på hvordan de beskriver og vurderer sitt eget arbeid. Funn fra intervjuene som er presentert i oppgaven kan ikke generaliseres til å omfatte andre Nav kontor, men vil likevel kunne gi kunnskap på dette området.
Veilederne gav selv uttrykk for at de jobber i samsvar med intensjonen. Mine funn viser at oppfølgingsarbeidet som helhet var i samsvar med intensjonen, men deler av enkelte mål ble ikke oppfylt. Hovedårsaken til at veilederne ikke jobbet helt i samsvar med alle mål var at de manglet tid til å gjennomføre arbeidsoppgavene de var satt til. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IS/2013; | |
dc.subject | helse- og sosialfag | no_NO |
dc.subject | sosialt arbeid | no_NO |
dc.subject | NAV | no_NO |
dc.subject | arbeidssøkere | no_NO |
dc.title | Oppfølgingsarbeid av arbeidssøkere i Nav-mottak | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social work: 360 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 88 | no_NO |