Kulturskolelederen i kulturskolelandet: Hvordan opplever kulturskoleledere sin rolle som leder? Er dette i samsvar med deres egne opplevde forventninger til lederrollen? En kvalitativ undersøkelse med refleksjon over egen praksis som kulturskoleleder.
Master thesis
View/ Open
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-NHS) [625]
Abstract
Bakgrunn og hensikt: Forskning rundt kommunale kulturskoler handler mest om hvordan tid og penger brukes og lite på hvordan elever, lærere og ledere opplever hverdagen. Jeg ønsket å bøte på dette feltet og fokusere på kulturskolelederen og hvordan hun/han selv oppfatter og praktiserer sin ledelsesrolle i kulturskolen til daglig.
Design og metode: Dette er en todelt undersøkelse i Hedmark og Rogaland. Den første del er en kartlegging/spørreundersøkelse av kulturskolelederes bakgrunn (utdanning, fagkompetanse innen estetiske fag, ansiennitet som leder med mer) med 34 respondenter. Den andre delen er en intervjuundersøkelse av fire kulturskoleledere rundt deres rolleopplevelse og ledelsespraksis ut fra deres egen bakgrunn, kompetanse og opplevde forventninger.
Resultater: Kartleggingen viser at den største gruppen av kulturskolelederne hadde sin fagkompetanse innen musikk, deretter følger drama/teater, så kunstfag, dans og kulturarbeid/kulturprosjektledelse. Kulturskolerektor beskriver ledelse i kulturskole som personalledelse, pedagogisk arbeid og kulturskoleutvikling. Når informantene assosierer seg med vinnertyper som Askeladden, Månestråle og Pippi Langstrømpe er det fristende å konkludere med at kulturskolelederrollen er en tilfredsstillende og positiv rolle. Det kan nok stemme med det at de fire opplever å ha tillit fra kommunen og også tillit innen kulturskolen.
I følge informantene opplevde de ikke noe kommunalt press på å følge opp og implementere nasjonale forventninger.
Description
Master's thesis in Service management