Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "matematikkdidaktikk"
Viser treff 61-75 av 75
-
Problemløsning i geometri – en studie av konkurranseoppgaver og elevers løsningsstrategier
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne oppgaven analyserer jeg geometriproblemer fra matematikkonkurranser. Store og små utfordringer innenfor geometri fra de ti siste årenes Abelkonkurranse inngår i datamaterialet, sammen med seks problemer fra IMO ... -
Problemløsning i smågrupper på ungdomstrinnet – en studie av elevers problemløsningsstrategier og deres appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Dette er en kvalitativ case-studie som omhandler problemløsning i smågrupper med elever fra 8. trinn i en norsk ungdomsskole. Studien belyser elevers bruk av problemløsningsstrategier og medierende verktøy, samt metakognitive ... -
Problemløysing og utvikling av løysningstrategiar i matematikkfaget i den malawiske skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Denne oppgåva er ein studie om korleis lærarar i den malawiske skulen tek vare på elevanes interesse å utvikle løysingsstrategiar i matematikkfaget gjennom problemløysing. Problemløysing er ein metode i matematikk der ... -
Relationship between problem solving and motivation in mathematics: A qualitative study on how problem solving influences pupils' motivation in mathematics.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)The school’s youth is our future. Therefore, it is important that school encourages the pupils to use their full potential. To do this, teachers need to make their pupils like to be at school, and to see schoolwork as ... -
Samtaletrekk i matematikkundervisningen. Finnes det et mønster i lærerens dialog med elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne oppgaven ble valgt ut ifra egne erfaringer fra grunnskoletiden som ble opplevd som utfordrende for mange. Slik jeg opplevde det var det ikke rom for gode klasseromsamtaler. Elevsvar fikk lite oppmerksomhet ... -
Selvbestemmelse i matematikk: Elevers motivasjon for å studere matematikk med utviklende opplæring på barnetrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Sammendrag Denne oppgaven har fokusert på motivasjon i tilknytning til Leonid Zankovs undervisningsmodell for utviklende opplæring. Modellen har i Norge fått kallenavnet «russisk matematikk». Min problemstilling har ... -
Teachers’ support for children’s mathematical learning through interactions while playing with a coding toy.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study examines how early childhood education and care teachers can support children’s mathematical learning in the context of playing with a coding toy (a robot). Video recordings of the interactions that occurred ... -
Teaching the concept of zero in a Malawi primary school: illuminating the language and resource challenge
(Peer reviewed; Journal article, 2023-03)In this paper we discuss findings of a study that investigated the resources and language that teachers in Malawi use to teach the concept of zero. In Malawi primary schools, textual resources available to teachers are ... -
Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Temaet for denne oppgaven har vært ”Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk”. Jeg har med utgangspunkt i dette temaet undersøkt hvordan en evnerik elev har arbeidet med rike matematikkoppgaver, og i hvilken ... -
Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Jeg har kalt denne oppgaven ”Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever”. Fo-kuset har vært på sterke underytere og hvordan motivasjonen deres påvirkes gjennom differensierte oppgaver gitt i vanlige matematikktimer. ... -
Using the commognitive theory to explore opportunities for teacher learning in Lesson Study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The study reported in this paper applies the commognitive theory as a lens to study teacher learning in lesson study to better understand how and why teachers learn from lesson study. Video recordings were made from ... -
Utforsking av faktorer som påvirker elevers valg av matematikkfag
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05)Elever som startet på utdanningsprogram for studiespesialisering i den videregående skole må i løpet av de første skoledagene velge om de skal ta matematikkfaget 1T eller 1P. Et valg som kan få konsekvenser for deres ... -
Vurdering for læring: en casestudie om hvordan refleksjonslogg kan fremme elevers læring om ligninger på 10. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-15)Denne kvalitative casestudien har hatt til hensikt å se på hvordan refleksjonslogg kan være et redskap for å fremme læring om ligninger i 10. klasse ved å fokusere på framovermeldinger fra læreren. Tilbakemeldingen fra ... -
Vurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06)Dette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, ... -
Why do early mathematics skills predict later mathematics and reading achievement? The role of executive function
(Peer reviewed; Journal article, 2021-10)A robust association between young children’s early mathematical proficiency and later academic achievement is well established. Less is known about the mechanisms through which early mathematics skills may contribute to ...