Vurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst.
Master thesis

View/ Open
Date
2015-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Abstract
Dette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, hvor en ønsker å forbedre utdanningen av malawiske matematikklærere.
Datamaterialet er blitt konstruert gjennom observasjon av to syvendeklasser, intervju med tre malawiske grunnskolelærere og to malawiske masterstudenter (med en spesialisert lærerutdanning som bakgrunn), samt analyser av den malawiske læreplanen og det malawiske læreverket i matematikk for syvende trinn. Fire delspørsmål har vært sentrale i studien: hva er vurdering; hvorfor vurderer en; hva vurderes; og hvordan vurderer en, i en malawisk skolekontekst?
Studien viser at den malawiske vurderingspraksisen, i matematikk, i stor grad er knyttet til summative vurderinger av elevene. Elevene måles opp mot suksesskriterier, gitt innenfor hvert emne i matematikkfaget. Ved årlige eksamener foregår det en sertifisering av elevene, da denne avgjør om de kan gå videre til neste klassetrinn. I klasserommet brukes ofte muntlig spørsmålsstilling, og matematikklæreren retter skrivebøkene til elevene daglig, som således er den rådende vurderingsmetoden.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school