Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStaberg, Frida
dc.date.accessioned2015-09-10T12:48:05Z
dc.date.available2015-09-10T12:48:05Z
dc.date.issued2015-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299364
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDette masterprosjektet har undersøkt kjennetegn ved vurderingspraksisen i matematikk, i en malawisk skolekontekst. Studien er gjort innenfor et samarbeidsprosjektet mellom Universitetet i Stavanger og University of Malawi, hvor en ønsker å forbedre utdanningen av malawiske matematikklærere. Datamaterialet er blitt konstruert gjennom observasjon av to syvendeklasser, intervju med tre malawiske grunnskolelærere og to malawiske masterstudenter (med en spesialisert lærerutdanning som bakgrunn), samt analyser av den malawiske læreplanen og det malawiske læreverket i matematikk for syvende trinn. Fire delspørsmål har vært sentrale i studien: hva er vurdering; hvorfor vurderer en; hva vurderes; og hvordan vurderer en, i en malawisk skolekontekst? Studien viser at den malawiske vurderingspraksisen, i matematikk, i stor grad er knyttet til summative vurderinger av elevene. Elevene måles opp mot suksesskriterier, gitt innenfor hvert emne i matematikkfaget. Ved årlige eksamener foregår det en sertifisering av elevene, da denne avgjør om de kan gå videre til neste klassetrinn. I klasserommet brukes ofte muntlig spørsmålsstilling, og matematikklæreren retter skrivebøkene til elevene daglig, som således er den rådende vurderingsmetoden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectvurdering i matematikknb_NO
dc.subjectMalawinb_NO
dc.subjectvurderingspraksisnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectden malawiske skolekontekstennb_NO
dc.titleVurderingspraksisen i matematikkfaget, i en malawisk skolekontekst.nb_NO
dc.title.alternativeThe assessment practice in mathematics, in a Malawian school context.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel