• Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk 

      Ims, Kristin (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)
      Temaet for denne oppgaven har vært ”Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk”. Jeg har med utgangspunkt i dette temaet undersøkt hvordan en evnerik elev har arbeidet med rike matematikkoppgaver, og i hvilken ...
    • Tilpasset skriveopplæring gjennom bruk av digitale ressurser 

      Jonassen, Ida Kinden (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)
      Sammendrag Denne studien viser tankene til fem ungdomsskolelærere fra fem forskjellige kommuner rundt begrepet tilpasset opplæring. Videre gir lærerne konkrete eksempler på hvordan de bruker digitale ressurser i tilpasset ...
    • Tilpasset undervisning for elever med høyt matematisk potensial 

      Øiestad, Veronika (Master thesis, 2023)
      I opplæringsloven §1-3 heter det at enhver elev skal få tilpasset undervisning til sine behov. Dette gjelder alt fra elever med vansker til elever med stort læringspotensial. Forskning viser imidlertid at elever med høyt ...
    • Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever i klasserommet 

      Haarr, Runar (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)
      Jeg har kalt denne oppgaven ”Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever”. Fo-kuset har vært på sterke underytere og hvordan motivasjonen deres påvirkes gjennom differensierte oppgaver gitt i vanlige matematikktimer. ...
    • Tilretteleggelse for barns estetiske uttrykk. 

      Julie Emilie Stenbro. (Bachelor thesis, 2022)
      Hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan voksne i barnehagene kan legge til rette for å skape mer estetiske miljøer rundt musikk med barn i hverdagen. I denne oppgaven har jeg fokusert på og ønsket se nærmere ...
    • Tilrettelegging av klatring i barnehagens uterom 

      Marthinsen, Anders (Bachelor thesis, 2023)
      Dette er en bacheloroppgave med temaet klatring i barnehagen for de eldste barna, og hvordan den er tilrettelagt, og problemstillingen er: «Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for klatring i barnehagen i utemiljøet ...
    • Tilrettelegging av trening for forebygging av fremre korsbåndskader og trenerens rolle i dette. 

      Larsen, Anette M. (Bachelor thesis, 2021)
      Bakgrunn: Mange kvinnelige idrettsutøvere opplever en forkortet idrettskarriere på grunn av fremre korsbåndskader. Forskning viser større hyppighet av fremre korsbåndskader hos kvinnelige idrettsutøvere, med tre til seks ...
    • Tilrettelegging for barns læring og medvirkning i nærmiljøet 

      Undheim Gudmestad Hanne (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven er en casestudie på hvordan personalet i en barnehage på landet tilrettelegger og tar i bruk nærmiljøet, og hvordan dette kan være en resurs for læring. I oppgaven har jeg brukt deltagende observasjon og ...
    • Tilrettelegging for elever med dysleksi i klasserom med engelsk som fremmedspråk 

      Olsen, Charlotte (Master thesis, 2023)
      This study focuses on dyslexic learners in the EFL classroom. The research will focus on if Lingdys software impacts 8th-grade dyslexic EFL learners’ reading comprehension and spelling, and in what ways it impacts these ...
    • Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i matematikk – syv læreres erfaringer 

      Bø, Eli Breivik (Master thesis, 2023)
      Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med stort læringspotensial, og det er lite forskning på hvordan norske lærere tilnærmer seg elevgruppen. På bakgrunn av dette ...
    • Tilrettelegging for en trygg tilvenning for de yngste barna 

      Pettersen, Rebekka (Bachelor thesis, 2024)
    • Tilrettelegging for tema- og prosjektarbeid i barnehagen 

      Nilsen, Rikke Helen; Bjørheim, Kristine Pedersen (Bachelor thesis, 2023)
      Denne bacheloroppgaven retter et blikk mot hvordan barnehagen legger til rette for skapende og estetiske læreprosesser i formingsfaget. For å svare på vår problemstilling har vi anvendt kvalitativt forskningsintervju som ...
    • Tilrettelegging for vennskap 

      Anna Gudmundsdottir (Master thesis, 2022)
      I denne studien har fokuset vært rettet mot tilrettelegging for barns vennskap i en barnehagekontekst. Formålet har vært å presentere mer kunnskap om hva barnehagelærere legger vekt på i tilrettelegging for barns vennskap. ...
    • Tiltak barneskolelærere kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd - En litteraturstudie. 

      Undheim, Silje Sæland (Master thesis, 2023)
      Litteraturstudiens formål var å identifisere forskningsbaserte tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, samt å avdekke eventuelle hull i forskningsfeltet. ...
    • Tilvenning for de yngste barna (1-2 år) 

      Tangen Karoline; Stangeland Henriette Malén (Bachelor thesis, 2023)
      Bacheloroppgaven vår handler om hvordan pedagogisk leder skal legge til rette for en trygg og god start i barnehagen for de yngste barna (1-2 år). Samtidig ved å knytte det opp til det øvrige personalet som er på en avdeling ...
    • Tilvenning i Barnehagen 

      Maren Tysse (Bachelor thesis, 2022)
    • Tingordningen under kristningsprosessen 

      Nesvåg, Kristian (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)
      Oppgaven omhandler kristningskongenes forhold til tingsystemet i Norge, med utgangspunkt i ulike sagakilder. I oppgaven undersøkes også sammenheng mellom ting og kult, og kristningens konsekvenser for tinget.
    • Tinnitus i hjärtat : en studie av musikkvideoen som sammensatt tekst 

      Oftedal, Anna (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)
      Innføringen av begrepet sammensatte tekster i Kunnskapsløftet åpnet for å tenke nytt og spenstig i norskfaget. Det er bakgrunnen for denne oppgaven som er en studie av musikkvideoen som sammensatt tekst. Begrepet sammensatte ...
    • ‘TL;DR’ (Too Long; Didn’t Read)? Cognitive Patience as a Mode of Reading: Exploring Concentration and Perseverance. 

      Mangen, Anne; van de Ven, Inge; Hakemulder, Frank (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Reading literature is often related to cognitive patience (i.e., the ability to read with focused and sustained attention and delay gratification, while refraining from multitasking or skimming over parts of the text). In ...
    • To almyghtty god et cetera An Edition of Medieval Testamentary Texts of Women from St Albans 

      Johansen, Karoline Schiølde (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2018-05-05)
      This thesis presents studies of seven testamentary texts of women from St Albans and an edition of the same texts. The studies deal with several aspects and factors related to linguistic variation, multilingualism and ...