Tidlig innsats i begynneropplæringen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003549Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1002]
Sammendrag
Denne studien handler om tidlig innsats i begynneropplæringen og formålet var å undersøke læreres egne erfaringer med På sporet i forhold til elevenes læring og motivasjon, samt lærernes faglige utbytte av å bruke opplegget. Forskningsprosjektet På sporet viste at elevene som var i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker fikk et bedret læringsutbytte av å gjennomføre opplegget. I og med at det ikke er blitt forsket på læreres erfaringer med På sporet opplegget, har jeg utført denne studien for å finne ut hva lærernes opplevelser med opplegget var og om disse stemmer overens med resultatene fra På sporet prosjektets effekt på elevene.
I studien min har jeg brukt to spørreundersøkelser, en fra 2015 utført av På sporet og fra 2022 utført av meg, ved hjelp fra Lesesenteret. Gjennom spørreundersøkelsene fikk totalt 29 lærere som har arbeidet med På sporet delt sine opplevelser av opplegget ved å svare på et semistrukturert spørreskjema. Disse funnene er presentert og diskutert i lys av relevant teori.
Resultatene indikerte at lærerne opplevde at På sporet opplegget fremmet både læring og motivasjon hos elevene, og de opplevde at opplegget ga stort faglig utbytte for dem selv. Høy lærertetthet, intensitet og dialog mellom lærer og elev bidro ifølge lærerne til å fremme elevenes læring. Mestringsfølelse, passe store utfordringer og variasjon/hyppig skifte mellom aktiviteter bidro ifølge lærerne til å fremme elevenes motivasjon. Lærerne opplevde også at opplegget var faglig stimulerende for dem selv og at opplegget ga rom for at de fikk bruke sin faglige kompetanse.