Browsing Faculty of Arts and Education by Subject "280"
Now showing items 1-7 of 7
-
«Få dem ut av klassen!» – Men hjelper det?
(Journal article, 2011-09)Skoler som har smågruppetiltak for elever som viser lav skolemotivasjon og problematferd, og skoler som ikke har slike tiltak, blir sammenlignet med hensyn til læringsmiljø og skolekultur. I en undersøkelse har man lett ... -
Har Emil fra Lønneberget blitt ordfører : barnelitteratur som kan støtte selvfølelsen
(Journal article, 2008)I en inkluderende skole er elevbildene anerkjennende, ikke negative og begrensende. Kan det finnes gode eksempler i skjønnlitteraturen som både gir lærer og elev inspirasjon og livsglede? -
Ja, visst gjør det vondt: LP-modellen i videregående skole - erfaringer og refleksjoner
(Book, 2011-02-16)Artiklene i samlingen er basert på erfaringer fra et pilotprosjekt i videregående skole. De spenner fra å vise problemstillinger i lærergruppene til å være mer reflekterende rundt temaet læringsmiljø i den videregående ... -
Læring, kommunikasjon og samspill i lærergrupper : en casestudie
(Research report, 2006)Denne rapporten er basert på en casestudie av arbeid i lærergrupper, hvor utgangspunktet har vært en generell interesse for kollegaveiledning i pedagogisk utviklingsarbeid. Hva kjennetegner gode læreprosesser i kollegagrupper? ... -
Mobbing i videregående skole : en analyse av fem norske undersøkelser
(Journal article, 2006)Gjennom Manifest mot mobbing har det vært rettet mye oppmerksomhet mot kartlegging, forebygging og håndtering av mobbing i skolen, spesielt grunnskolen. I denne artikkelen presenteres hovedfunn fra analysen av fem norske ... -
Policy overview of school bullying and violence among 8 members of the SBV network
(Research report, 2008)This overview on policy contains information about national legislation and regulation regarding bullying and violence in schools. There are also information about The Education Act and regulations due to rights and ... -
Senskader som følge av mobbing i skolen : fører krav om skadeerstatning frem?
(Working paper, 2009)Når mobbeofre går til sak mot kommunen etter langvarig mobbing i skoletiden, fører det aldri fram i retten. Det viser denne undersøkelsen som er gjort av samtlige mobbesaker som har vært oppe i det norske rettsvesenet. ...