Læring, kommunikasjon og samspill i lærergrupper : en casestudie
Original version
Statped skriftserie; 37Abstract
Denne rapporten er basert på en casestudie av arbeid i lærergrupper, hvor utgangspunktet har vært en generell interesse for kollegaveiledning i pedagogisk utviklingsarbeid. Hva kjennetegner gode læreprosesser i kollegagrupper? Hva bidrar til å oppfylle målene i det utviklingsarbeid de inngår i? Forskning har vist at dette blant annet har sammenheng med grad av forpliktelse og integritet i arbeidet. De skolene hvor det har vært best effekt av deltakelse i pedagogisk utviklingsarbeid, har også i størst grad vært lojale mot prosjektets teori og metode. Casestudien er gjennomført ved en av de fjorten skolene som i perioden 2002-2005 deltok i prosjektet Læringsmiljø og problematferd (LP-prosjektet). I undersøkelsen har vi vært spesielt opptatt av i hvilken grad lærerne har vært lojale mot teori og metoder i gjennom LP-prosjektet.