Browsing Faculty of Arts and Education by Subject "kunnskapsløftet"
Now showing items 1-8 of 8
-
En undersøkelse av hvilke historier om Holocaust som framstilles i utvalgte norske lærebøker fra perioden 1998-2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Krigen, filmen og skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2012;, Master thesis, 2012)Kan en bruke spillefilmer for å oppnå mål i kunnskapsløftet i den norske skole? En oppgave som tar for seg filmer fra okkupasjonstiden i Norge og vurderer disse opp imot læreplanen. -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ... -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
Lesing som grunnleggende ferdighet - hva er nå det?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I 2006 ble den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, innført. Nytt ved den nye læreplanen var blant annet innføringen av de grunnleggende ferdighetene. I tillegg til lesing, består de grunnleggende ferdighetene av regning, bruk ... -
Nynorsk som sidemål: rammer, innhold og læringsarbeid i undervisningen på ungdomstrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05)Avhandlingen undersøker rammevilkår, innhold og metoder i sidemålsundervisning fra et lærerperspektiv. Metoden som er brukt i avhandlingen er en kvantitativ spørreundersøkelse, og respondentene er norsklærere på ungdomstrinnet ... -
Snurr film og slapp av? En undersøkelse av læreres filmbruk i historieundervisningen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-21)Denne avhandlingen handler om læreres bruk av film i historieundervisningen. Jeg har undersøkt hvordan og hvorfor 19 historielærere fra Stavangerområdet som underviser på videregående trinn oppgir at de bruker film i ... -
Tinnitus i hjärtat : en studie av musikkvideoen som sammensatt tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)Innføringen av begrepet sammensatte tekster i Kunnskapsløftet åpnet for å tenke nytt og spenstig i norskfaget. Det er bakgrunnen for denne oppgaven som er en studie av musikkvideoen som sammensatt tekst. Begrepet sammensatte ...