Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 1042-1061 of 3064
-
Grubleprosjektet – et forsøk på å få elever på yrkesfag til å snakke om tekster
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan man kan engasjere tilsynelatende tause elever i gruppesamtaler om sangtekster. Gjennom diskursanalyse søkes det svar på om et spesifikt undervisningsdesign engasjerer elevene i ... -
Grunnskolelærerstudenters kompetanse for undervisning i flerkulturelle og flerspråklige klasserom – en «mixed methods»-studie
(PhD Theses;580, Doctoral thesis, 2021-04)Denne avhandlingen er en studie av grunnskolelærerstudenters kompetanse til å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom hvor noen elever er i en prosess med å lære norsk som et andrespråk. Bakgrunnen for studien ... -
Gud er kjærlighet : En introduksjon til et kjernepunkt i den trinitariske grunnkonsepsjonen i Wolfhart Pannenbergs teologi
(Journal article; Peer reviewed, 2011)During History of Theology the Biblical teaching of God’s love has not always been connected with the Christian dogma of God’s Trinity. Regretably, God’s love has quite often been perceived as a quality within God, ... -
Gudsforestillinger i religioner Sri Ramakrishna sin teologi om gudssyn
(Bachelor thesis, 2022)Oppgaven gjør rede for Ramakrishna sitt syn på gud. Han forklarer synet sitt gjennom sitater og sine disipler. Jeg har analysert sitatene hans og prøvd å knytte dem til religionsvitenskaplige fagbegreper. Jeg har også ... -
Guttestemmer i litterære gruppesamtaler
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2018-05-16)Denne masteroppgaven i Lesevitenskap søker kunnskap om gutter i litterære gruppesamtaler på første trinn på videregående skole der samtalene er strukturert rundt den vanskelige teksten som faglig problemløsning. Denne ... -
Gøy! For man skriver til noen.
(Master thesis, 2021)En kvalitativ studie om skriveoppgaver i begynneropplæringa. -
Halvmaratonløperne, hvem er de og hvorfor trener og konkurrerer de?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvem den typiske halvmaratonløperen er. Jeg ønsket å finne svar på hvorfor hun/han begynner å løpe, hvorfor de fortsetter med løping og hvorfor de konkurrerer. Jeg ville også se ... -
Han blir kaprifolium": Ei økokritisk lesing av Johan Borgens novelle "Kaprifolium
(Bachelor thesis, 2022)Korleis vert relasjonen mellom menneske og natur framstilt i Johan Borgens novelle "Kaprifolium"? Med ei økokrisk lesing ønskjer eg å undersøkja kva for rolle naturen speler i ein sjanger der mennesket i stor grad har ... -
"Han kunne ha sett seks dyr med to bein!" En kvalitativ flercase-studie som studerer undersøkende undervisning med en LIST-oppgave i begynneropplæringen.
(Master thesis, 2022)I denne studien granskes bruk av undersøkende undervisning i matematikk. Tidligere forskning peker på at undersøkende undervisning kan føre til motiverte elever og gi god tilpasset opplæring. I læreplanen finner vi ... -
Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition performance and learning?
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023-03)An important background for the present thesis is the increasing digitalisation in school, and more specifically, the Norwegian first-grade reality, where a growing number of schools provide students with personal digital ... -
Handwriting versus keyboarding: Does writing modality affect quality of narratives written by beginning writers?
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)To date, there is no clear evidence to support choosing handwriting over keyboarding or vice versa as the modality children should use when they first learn to write. 102 Norwegian first-grade children from classrooms that ... -
«Har du tid til å leke med meg i dag?»
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien har jeg hatt fokus på betydningen av barns lek, barnehagepersonalets deltakelse i leken og hvilke faktorer som her påvirker. Studien er kvalitativ med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. ... -
Har elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende ... -
Har Emil fra Lønneberget blitt ordfører : barnelitteratur som kan støtte selvfølelsen
(Journal article, 2008)I en inkluderende skole er elevbildene anerkjennende, ikke negative og begrensende. Kan det finnes gode eksempler i skjønnlitteraturen som både gir lærer og elev inspirasjon og livsglede? -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ... -
Harmonic function and modality in classic heavy metal
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This article explores harmonic function, modality and guitar distortion in so-called classic heavy metal. I suggest a dual framework for analysing heavy metal, including such mirror-symmetries as ‘major’/‘minor’, ‘sharp’/‘flat’, ... -
Harry Baggins and the claim of Edward James: A comparative analysis of The Lord of the Rings by J.R.R. Tolkien and The Harry Potter Series by J.K. Rowling
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Over the last few decades fantasy have become a very prominent part of both academia and popular culture. It is generally agreed upon that The Lord of the Rings trilogy by J.R.R. Tolkien played a massive part in this ... -
Harry Potter and Rubeus Hagrid: A Comparative Study of Linguistic Variables
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar for seg analysen av to utvalgte karakterer i den første Harry Potter boken, Harry Potter og De Vises Stein, skrevet av J.K. Rowling; nemlig karakterene Harry Potter og Rubeus Hagrid, og disse ... -
Hånd i hånd? Digitale verktøy i barnehagen og utvikling av inkluderende praksiser – en analyse av pedagogers erfaringer med bruk av kodelek i tilknytning til språkarbeid
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien er et selvstendig studentarbeid som skrives i tilknytning til forskningsprosjektet DiCoTe . Forskningsprosjektet DiCoTe undersøker barnehagelæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse. Formålet for ... -
Håpets pedagogikker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-14)Dette masterprosjektet har til hensikt å undersøke hvordan elever som i løpet av ungdomstiden har fått opplæring ved en sykehusskole gjennomfører videregående opplæring, og hvilke erfaringer de har gjort seg i sitt ...