Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 2943-2962 av 3062
-
«Vindafjord»1941, «Sanct Svithun»1943, «Irma»1944: Allierte angrep på den norske hjemmeflåten brukt som propaganda i norske aviser under andre verdenskrig.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-17)Under andre verdenskrig ble deler av den norske handelsflåten underlagt tysk kontroll. I dag kaller vi denne flåten for hjemmeflåten. Hjemmeflåten var kontrollert av okkupasjonsmakten, men norske sjøfolk ble tvunget til å ... -
Virkeligheten som virkemiddel
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med avhandlingen er å studere hvordan Jostein Gaarder og Dan Brown i bøkene Vita brevis og Da Vinci-koden bruker referanser til den ytre virkeligheten som et bevisst litterært virkemiddel. Premisset er at virkeligheten ... -
Visual Representations of Gender in English Foreign Language Textbooks and 10th Graders’ Reflections on Gender Equality and Visual Literacy
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)This thesis presents a class of 10th graders ability to reflect on gender equality and visual representations, and how well four English Foreign Language (EFL) textbooks promote the Norwegian Curriculum’s general aim on ... -
Visual Representations of Indigenous Cultures in English Foreign Language Textbooks
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis presents an analysis of how indigenous cultures are visually represented through images in four English Foreign Language (EFL) textbooks produced for Norwegian lower secondary schools. Building on the concept ... -
Visual Representations of Norwegian Language Learners in Norwegian Second Language Textbooks.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)This thesis presents a study of how Norwegian language learners are visually represented in three Norwegian second language (NSL) textbooks produced for adult learners of Norwegian language. Using social actor analysis and ... -
Vocabulary Learning Strategies of Italian-Turkish Bilingual Students: Impact of Simultaneous and Sequential Acquisition
(Peer reviewed; Journal article, 2020-11)Vocabulary learning strategy domain has been one of the areas of research in the language learning strategy field. Bilinguals use different language and vocabulary learning strategies than monolinguals (Hong-Nam & Leavell, ... -
Vokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet.
(Master thesis, 2015-06-10)Hensikten med denne studien var å utforske kjønnsforskjeller ved skolestart, og å se nærmere på årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det er internasjonalt anerkjent at vokabular er en viktig predikator for ... -
Vokabularundervisning - quick and dirty
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Barn begynner på skolen med store variasjoner i vokabularstørrelse. Vokabular spiller en viktig rolle i lesing og elevenes akademiske suksess. Samfunnets krav til literacy øker, og elevenes vokabularstørrelse er en begrensende ... -
Voksenrollen i arbeid med minoritetsbarn i lek
(Bachelor thesis, 2024)Norge er nå et flerkulturelt samfunn med 870 000 innvandrere i inngangen av 2023 (ssb.no). Barnehagene i Norge er mer og mer flerkulturelle for hvert år som går og det er helt supert! Det som er viktig i en flerkulturell ... -
Voksenrollen i barns kroppslige lek på uteområdet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)Vi har skrevet en Bacheloroppgave med problemstillingen: «Hva kan man som barnehagelærer gjøre for at uteområdet i barnehagen blir tilpasset barns kroppslige lek?» I dette prosjektet har vi intervjuet to barnehagelærerpedagoger ... -
Voksenrollen i dramapedagogisk arbeid for de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022) -
Voksenrollen og lek
(Bachelor thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å prøve å bli mer kjent med teori og hva den sier om voksendeltakelse i barns lek. Det er et tema som interesser meg spesielt når jeg jobber i barnehage selv. Lek er et omfattende begrept, ... -
Voksnes deltakelse i barns lek
(Bachelor thesis, 2022) -
Voksnes tilrettelegging for kroppslig lek inne på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2022) -
Vondskap i Frida Nilssons Ishavspirater - ein litterær analyse
(Bachelor thesis, 2022) -
Vurdering av innsats i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Innsatsbegrepet har hatt et ambivalent forhold til vurderingspraksisen i kroppsøving. Innsats har vært en del av vurderingen i tidligere læreplaner (Reform 94 og Læreplanverket av 1997). Det har også blitt fjernet ... -
Vurdering av muntlig kompetanse på ungdomstrinnet En kvalitativ studie av læreres vurderingspraksis i norsk muntlig
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne studien er vurdering av muntlig kompetanse i norsk. Hensikten var å undersøke hva som kjennetegner et utvalg læreres vurderingspraksis slik de beskriver den, og målet er å bidra med mer kunnskap ... -
Vurdering av ordforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Vurdering av skriving hos andrespråkselever på mellomtrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervju med åtte norsklærere på mellomtrinnet fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Oppgaven berører ... -
Vurdering for læring: en casestudie om hvordan refleksjonslogg kan fremme elevers læring om ligninger på 10. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-15)Denne kvalitative casestudien har hatt til hensikt å se på hvordan refleksjonslogg kan være et redskap for å fremme læring om ligninger i 10. klasse ved å fokusere på framovermeldinger fra læreren. Tilbakemeldingen fra ...