• Aktiv skole – sammenhengen mellom fysisk form og akademiske prestasjoner hos 10 åringer 

      Abrahamsen, Jone Sinnes (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)
      Hensikt: Denne studien har sett på sammenhengen mellom aerob kapasitet og objektivt målt aktivitetsnivå og skoleprestasjoner hos norske 10 åringer. Metode: Dette er en tverrstnittstudie, hvor utvalget bestod av 445 ...
    • Effekten av fysisk aktivitet på kognitiv funksjon hos barn: Aktiv Skole - En intervensjonsstudie 

      Lunde Husebø, Tormod (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)
      Hensikten med studien var å undersøke effekten av økt fysisk aktivitetsnivå på kognitiv funksjon hos barn i femte klasse. Studien var randomisert og kontrollert med et utvalg på 414 elever mellom 9 og 10 år fra ni norske ...
    • Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen for tredjeklassingers aerobe kapasitet - 1-årig skolebasert intervensjon 

      Kjølleberg, Åse Leivdal (Master thesis, 2015-06)
      Tema: Barn anbefales å ha 60 minutter daglig fysisk aktivitet med moderat til hard intensitet. Barn med god fysisk form har lavere risiko for å utvikle livsstilssykdommer enn de som er i dårlig fysisk form. Fysisk aktivitet ...
    • Fysisk aktiv læring i barneskolen 

      Nærland, Helga (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-06-08)
      Bakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. ...
    • Fysisk aktivitet som læringsaktivitet. 

      Engelsen, Elisabeth Knoph (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)
      Formål: Studiens formål var å undersøke hvordan fysiske læringsaktiviteter i fagene musikk, norsk og matematikk påvirket elevenes aktivitet i forhold til kroppsøving, kjønn og ordinære læringsaktiviteter i klasserommet. ...
    • Implementering av prosjektet "aktiv skole" 

      Alstveit, Marianne (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)
      Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen ...
    • Sammenheng mellom aerob kapasitet og kognisjon ved elever på 5. trinn i Stavanger 

      Tharaldsen, Benedicte (Master thesis, 2015-06-12)
      Hensikten med studien er å se i hvilken grad det er sammenheng mellom elevers aerobe kapasitet og deres kognisjon. En tverrsnittsundersøkelse med utgangspunkt i resultatene fra pre-testene ved en ettårig intervensjonsstudie ...