Implementering av prosjektet "aktiv skole"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299214Utgivelsesdato
2015-06-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen er en viktig faktor for intervensjonsresultatet.
Hensikten: var å studere hvordan lærerne ved fem intervensjonsskoler opplevde implementeringen av prosjektet «Aktiv skole» etter to måneders gjennomføring.
Metoden: Det ble gjort et kvalitativ studie ved bruk av individuelle intervju og gruppeintervju av lærere, rektorer og primærkontakter.
Funn: viste at de fleste lærerne opplevde at implementeringen av intervensjonen «Aktiv skole» gikk greit. Lærerne ved to av skolene mente at det var mangelfull informasjon og opplæring i starten. Lærerne ved de tre andre skolene var uenig. Utfordringer som oppsto ved de fem intervensjonsskolene var registrering og dokumentering. Tidspress og konkurrerende gjøremål var også utfordringer. Fasilitatorer som oppsto var å ha fysisk fagaktivitet timeplanfestet. Støtte fra ledelsen, primærkontakten og de ansvarlige for prosjektet var også en fasilitator. De fleste lærerne fortalte at de sannsynlig kom til å bruke delelementer av prosjektet etter prosjektets offisielle slutt. Likevel fortalte de at de ikke kom til å gjennomføre det like systematisk, og i like stort omfang som de gjorde.
Konklusjon: Tid, kunnskap, motivasjon, kompetanse, støtte og samarbeid er elementer som burde vært tilstede ved «Aktiv skole» prosjektet. Mange av disse elementene har vist seg å være tilstede, men ved noen situasjoner er det også mangelfullt
Beskrivelse
Master's thesis in Sports and physical education