Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlstveit, Marianne
dc.date.accessioned2015-09-10T07:24:20Z
dc.date.available2015-09-10T07:24:20Z
dc.date.issued2015-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299214
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen er en viktig faktor for intervensjonsresultatet. Hensikten: var å studere hvordan lærerne ved fem intervensjonsskoler opplevde implementeringen av prosjektet «Aktiv skole» etter to måneders gjennomføring. Metoden: Det ble gjort et kvalitativ studie ved bruk av individuelle intervju og gruppeintervju av lærere, rektorer og primærkontakter. Funn: viste at de fleste lærerne opplevde at implementeringen av intervensjonen «Aktiv skole» gikk greit. Lærerne ved to av skolene mente at det var mangelfull informasjon og opplæring i starten. Lærerne ved de tre andre skolene var uenig. Utfordringer som oppsto ved de fem intervensjonsskolene var registrering og dokumentering. Tidspress og konkurrerende gjøremål var også utfordringer. Fasilitatorer som oppsto var å ha fysisk fagaktivitet timeplanfestet. Støtte fra ledelsen, primærkontakten og de ansvarlige for prosjektet var også en fasilitator. De fleste lærerne fortalte at de sannsynlig kom til å bruke delelementer av prosjektet etter prosjektets offisielle slutt. Likevel fortalte de at de ikke kom til å gjennomføre det like systematisk, og i like stort omfang som de gjorde. Konklusjon: Tid, kunnskap, motivasjon, kompetanse, støtte og samarbeid er elementer som burde vært tilstede ved «Aktiv skole» prosjektet. Mange av disse elementene har vist seg å være tilstede, men ved noen situasjoner er det også mangelfulltnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectimplementeringnb_NO
dc.subjectskolebasert intervensjonnb_NO
dc.subjectaktiv skolenb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleImplementering av prosjektet "aktiv skole"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel