Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "kommunikasjon"
Viser treff 1-13 av 13
-
Barn tegner livet - en kvalitativ studie av pedagogers holdninger og erfaringer med barnetegningen og tegneprosessen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Temaet i denne studien er barnetegningen i barnehagen, og har som hensikt å undersøke i hvilken grad en kan bruke barnetegningen til å innhente informasjon om barnas livsverden, samt å studere og belyse pedagogenes holdninger ... -
Den "verdifulle" kroppen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Denne masterstudien er en del av prosjektet Values education in Preschool som ledes av Eva Johansson på Universitetet i Stavanger. Prosjektet har sitt opphav i tidligere forskning som er gjort av Johansson (2009, 2010) og ... -
Den umulige kommunikasjonen i Lene Asks "Det du ikke sier, er sant"
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Lene Asks roman Det du ikke sier, er sant (2017) handler om Kamran, en gutt i ungdoms skolealder som tyr til løgn når han ikke er sikker på hva han skal si. Romanen handler om hvordan protagonisten gradvis gjør språket til ... -
Det dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjoner
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-01)Dialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å ... -
Det komplekse arbeidet med å lede matematiske samtaler: en lærers bruk av samtaletrekk, og videre oppfølging av disse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Forskning på samtaler i matematikkundervisning er et forskningsområde i vekst. Å engasjere elevene i samtaler i klasserommet viser seg å gi gode muligheter for læring (Chapin, O’Connor, & Anderson, 2009; Strandberg & Manger, ... -
Hvorfor bruker du den emojien der!? En studie av menneskers bruk og forståelse av emoji(er)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan emojier påvirker språk og kontekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojier er digitale symboler som har piktogramfunksjon og ideogramfunksjon, siden ... -
Klasserommets makt - elevenes muligheter
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)Masteravhandlingens overordnede hensikt var å bli bevisst på hvilke faktorer i klasserommet som påvirker elevers muligheter til deltakelse og medvirkning. Klasserommet blir i denne studien forstått svært vidt. Alt fra det ... -
Konstruksjon av samspill og kommunikasjon mellom de yngste barna i lek. En studie med et fenomenologisk blikk på de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2014)Studiens fokus er hvordan de yngste barna i barnehagen konstruerer samspill og kommunikasjon mellom seg i lek. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid gjennomført på en 0-3 års avdeling, med et fenomenologisk ... -
Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. ... -
Møter mellom barn – kontinuitet, dissonans og brudd i kommunikasjonen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2016)Målsettingen for denne studien er å frembringe ny kunnskap om dynamikken mellom kontinuitet og brudd i kommunikasjonen ut fra møter mellom de yngste barna i barnehagen. Studien har en livsverdenfenomenologisk tilnærming ... -
«Opplæringen til elever med utviklingshemning – En studie av opplæringen på en avdeling for tilpasset opplæring»
(Master thesis, 2015-06-15)Tema: Denne masteroppgaven handler om opplæringen på avdeling for tilpasset opplæring for elever med utviklingshemning i grunnskolen. Hvordan kan den alternative opplæringsarenaen legge til rette for læring og deltakelse, ... -
Parents', teachers', and students’ roles in parent-teacher conferences; a systematic review and meta-synthesis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The primary objectives of this review are (1) to provide an overview of what characterizes the research on Parent-Teacher Conferences (PTCs), and (2) to contribute to the understanding of the roles of parents, teachers, ... -
Språk og åtferd : om samanhengen mellom språk og sosial fungering hjå 4,9 åringane
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Språk er eit verktøy eller reiskap ein nyttar for å kunne handle i og forstå omverda ifølgje Säljö (2001), og barnet si språktileigning skjer i eit komplisert samspel mellom biologiske, kognitive og sosiale faktorar (Lyster, ...