Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen?
Master thesis
View/ Open
Date
2019-06-11Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Abstract
Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. Dette ble gjort ved å studere kommunikasjonsmønsteret til en lærer og da særlig hvordan denne læreren legger opp til og leder matematiske diskusjoner. Det som skiller læreren i studien fra andre lærere, er at hun kommuniserer på en måte som kan anses å være et brudd på det tradisjonelle perspektivet. Ved å bruke denne læreren som eksempel, var hensikten med studien å undersøke hva som kan være involvert i arbeid med diskusjoner i matematikkundervisningen.
En kvalitativ tilnærming gjennom en casestudie er benyttet i forsøk på å svare på studiens problemstilling. Datamaterialet består av fire videoobservasjoner av lærerens undervisning om multiplikasjon på femte trinn.
Det ble gjort flere interessante funn i undersøkelsen. Kommunikasjonsstrukturen i undervisningene ble identifisert: 1) Læreren initierte et problem, 2) Elevene responderte på problemet og 3) Læreren initierer et nytt problem som enten tok utgangspunkt i den første initieringen eller elevenes responser. Deretter ble tre kjennetegn ved lærerens måte å initiere diskusjoner synliggjort: Utvikling av kollektiv enighet, fokus på prosess framfor produkt og oppmuntring til arbeid i dybden framfor mengdetrening. Funnene synliggjorde hvilken betydning lærerens kommunikasjon har for utviklingen av diskusjoner i matematikkundervisningen.
Studien har konkludert med at bevissthet rundt eget kommunikasjonsmønster er viktig for utviklingen av matematiske diskusjoner. Ikke alle initieringer kan bidra til å lede diskusjoner videre, og det er derfor læreres ansvar å velge ut de initieringene som støtter diskusjonsarbeid. Funnene i studien kan overføres videre til å skape bevissthet rundt mulige følger av læreres kommunikasjon. Det lærere kommuniserer har betydning for hvordan den videre kommunikasjonen i undervisningen utarter seg.
Description
Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school