Blar i Faculty of Arts and Education på emneord "samarbeid"
Viser treff 1-9 av 9
-
Elever med flyktningbakgrunn i ungdomsskolen. En studie av læreres erfaringer med elever som viser symptomer på krigstraume, med fokus på identifisering, tiltak og lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-27)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven omhandler ungdomsskole elever i to innføringsklasser ved samme skole som kan ha blitt utsatt for et krigstraume, samt lærernes mestring av dette arbeidet i skolehverdagen. Med utgangspunkt ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ... -
Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse. Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen. ... -
Matfylket Rogaland. Fra lokalt samarbeid til nasjonalt kompetansesenter. 1990 - 2010.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011)Tema for oppgaven er matfylket Rogaland. Mitt perspektiv er det samarbeidet som oppsto innenfor matsektoren i Rogaland da aksjeselskapet Fagforum for Mat og Drikke AS ble stiftet i 1990. Oppgaven drøfter hvorfor selskapet ... -
Minoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen - en god skolestart
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Denne oppgaven beskriver minoritetsspråklige barns overgang fra barnehagen til skolen. Studiens problemstilling er: Er det samsvar mellom policy og praksis i mitt utvalg, når det gjelder å trygge overgangen til skolen for ... -
Samarbeid for inkluderende klassemiljø : en drøfting av et kommunalt initiert tiltak for økt inkludering i skolen
(Chapter, 2022)Denne studien undersøker hvordan et kommunalt ressursteam og lærere og ledere i skolen samarbeider for d redusere utfordringer med elevers atferd, og hvilke begrunnelser kommunen har for etablering av et slikt tiltak. Mdlet ... -
Samarbeidslæring i norske grunnskoler : en analyse av syv mastergradsavhandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema og problemstilling : Temaet for masteroppgaven min er samarbeidslæring. Formålet med oppgaven min har vært å finne ut hvordan samarbeidslæring forstått i lys av Johnson, Johnson & Holubec (1994) sin teori om Cooperative ... -
Samhandling og samarbeid mellom barneverntjenesten og skole i krevende saker : hvilke utfordringer ligger i samarbeidet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Skolens arbeid med kompetanseheving av lærere i forbindelse med Fagfornyelsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)De nye læreplanene som blir gjeldende høsten 2020 utgjør den nasjonale styringen av skolen. Til tross for at føringene fastsettes nasjonalt, har sentrale myndigheter lagt føringer som fokuserer på regionalt og lokalt arbeid ...