Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683966Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse.
Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen.
Fagmiljøet tar til orde for en kollektiv tilnærming til klasseledelse, tuftet på en skolekultur med felles normer og verdier. I dette er skoleledelse og samarbeid sentralt. Studien har søkt innsikt i hvordan faglærere erfarer samarbeid.
Ut ifra det grunnlaget ble følgene problemstilling formulert: Hvordan erfarer faglærere i barneskolen klasseledelse? Videre var siktemålet å knytte disse erfaringene til faglærerrollen.
I studien ble det benyttet kvalitative forskningsintervjuer for å innhente empiri. Utvalget bestod av fem faglærere med ulik erfaring fra forskjellige barneskoler.
Resultatene viser at det som faglærer kan være krevende å bli kjent med alle elevene. Blant annet er det utfordrende å lære navn når faglæreren underviser i mange klasser.
Funn fra studien peker også på at samarbeid er komplekst for faglærere, noe som gir grunnlag for å drøfte i hvor stor grad det er bevissthet rundt faglærerrollen i barneskolen.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education