dc.contributor.advisor | Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn | |
dc.contributor.advisor | Dalhaug Berg, Grete | |
dc.contributor.author | Toresen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2020-10-20T13:35:12Z | |
dc.date.available | 2020-10-20T13:35:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2683966 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | en_US |
dc.description.abstract | Denne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse.
Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen.
Fagmiljøet tar til orde for en kollektiv tilnærming til klasseledelse, tuftet på en skolekultur med felles normer og verdier. I dette er skoleledelse og samarbeid sentralt. Studien har søkt innsikt i hvordan faglærere erfarer samarbeid.
Ut ifra det grunnlaget ble følgene problemstilling formulert: Hvordan erfarer faglærere i barneskolen klasseledelse? Videre var siktemålet å knytte disse erfaringene til faglærerrollen.
I studien ble det benyttet kvalitative forskningsintervjuer for å innhente empiri. Utvalget bestod av fem faglærere med ulik erfaring fra forskjellige barneskoler.
Resultatene viser at det som faglærer kan være krevende å bli kjent med alle elevene. Blant annet er det utfordrende å lære navn når faglæreren underviser i mange klasser.
Funn fra studien peker også på at samarbeid er komplekst for faglærere, noe som gir grunnlag for å drøfte i hvor stor grad det er bevissthet rundt faglærerrollen i barneskolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | faglærer | en_US |
dc.subject | klasseledelse | en_US |
dc.subject | relasjoner | en_US |
dc.subject | autoritativ klasseledelse | en_US |
dc.subject | samarbeid | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.title | Klasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.source.pagenumber | 111 | en_US |