Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.advisorDalhaug Berg, Grete
dc.contributor.authorToresen, Maria
dc.date.accessioned2020-10-20T13:35:12Z
dc.date.available2020-10-20T13:35:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683966
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt hvordan faglærere i barneskolen erfarer klasseledelse. Bakgrunnen for dette er at det finnes lite forskning om faglærere, samt antydninger om en sterkere fagspesialisering i barneskolen. Fagmiljøet tar til orde for en kollektiv tilnærming til klasseledelse, tuftet på en skolekultur med felles normer og verdier. I dette er skoleledelse og samarbeid sentralt. Studien har søkt innsikt i hvordan faglærere erfarer samarbeid. Ut ifra det grunnlaget ble følgene problemstilling formulert: Hvordan erfarer faglærere i barneskolen klasseledelse? Videre var siktemålet å knytte disse erfaringene til faglærerrollen. I studien ble det benyttet kvalitative forskningsintervjuer for å innhente empiri. Utvalget bestod av fem faglærere med ulik erfaring fra forskjellige barneskoler. Resultatene viser at det som faglærer kan være krevende å bli kjent med alle elevene. Blant annet er det utfordrende å lære navn når faglæreren underviser i mange klasser. Funn fra studien peker også på at samarbeid er komplekst for faglærere, noe som gir grunnlag for å drøfte i hvor stor grad det er bevissthet rundt faglærerrollen i barneskolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectfaglæreren_US
dc.subjectklasseledelseen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectautoritativ klasseledelseen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleKlasseledelse og hvordan dette erfares av faglærere i barneskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber111en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal