• Leseark eller lesebok? En analyse og drøfting av tekster lærerne produserer selv og tekster i lesebok 

      Sandvold, Gro (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)
      Formålet med denne studien var å undersøke hvilke tekster som er meningsfulle for en førsteklassing sett i lys av teoriene Phonics og Whole Language. Leseark som lærere produserer selv og Fabel 1 lesebok som ble gitt ut ...
    • STL+ og balansert tilnærming i den første lese og skriveopplæringen 

      Aalen, Lisabeth Berggraf (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-06-07)
      Rapporten Fremtidens skole fra Ludvigsen utvalget fremholder at lesingens hovedmål er å kvalifisere barn og unge slik at de kan mestre livet både som privatpersoner, samfunnsborgere og yrkesutøvere. Hvordan en kan bedre ...
    • The ABC of reading : perspectives on the alphabetic principle 

      Uppstad, Per Henning; Tønnessen, Finn Egil (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      An alphabetic writing system is a system in which words consist of individual letters that corre-spond to spoken-language units at a similar level of analysis. The systematic relationships between units of these two systems ...