Viser treff 61-80 av 3057

    • ECEC Professionals’ Views on Partnerships with Parents in Multicultural Classrooms in Four European Countries 

      Norheim, Helga; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Pastori, Giulia (Peer reviewed; Journal article, 2023-12)
      Partnerships between parents and professionals in early childhood education and care (ECEC) are widely acknowledged as important for children’s well-being, learning, and development. As children with immigrant backgrounds ...
    • Lek i Naturen som Brobygger: En Utforskning av Aktiv Lek i Naturen som Hjelpemiddel for Overgangene i Barnehagen 

      Aardal, Signe (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg studert etter problemstillingen som lyder: Hvordan kan aktiv bruk av naturen være et hjelpemiddel for barna som begynner i barnehagen og barna som slutter i barnehagen og begynner på ...
    • Utemiljøets betydning for barns kroppslige utvikling 

      Figved, Silje; Omdal, Naomi; Stokand, Thea Marie (Bachelor thesis, 2024)
      Utgangspunktet for vår bacheloroppgave er å gi folk et større innblikk i hvordan utemiljø påvirker barns fysiske lek. Formålet med oppgaven blir derfor å se på faktorer i utemiljøet som spiller inn for barns kroppslige ...
    • Pedagogisk leders arbeid for å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til medarbeidere 

      Knutsen, Solveig; Vistnes, Ueland, Malin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven ønsket vi å utforske vår problemstilling: «Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til sine medarbeidere?» Gjennom denne problemstillingen, sammen med to ...
    • Musikk og inkludering 

      Tarano Rodriguez, Zenia. Volkova, Alla. (Bachelor thesis, 2024)
      Formålet med denne bacheloroppgaven var å undersøke hvilken forståelse barnehagelærere har av inkluderingsbegrepet, og hvilke erfaringer og kunnskap barnehagelærere sitter inne med i forhold til inkludering av barn med ...
    • Hvordan kan musikalsk praksis i barnehagen knyttes til bærekraft? 

      Ann-Kristin Haga; Ingerid Stavland (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi undersøkt forholdet mellom musikk og bærekraft i barnehagen. Problemstillingen for denne oppgaven er: «Hvordan kan musikalsk praksis i barnehagen knyttes til bærekraft?» Vi har lenge vært opptatt ...
    • Fellesskap i barnehagen 

      Torgersen, Lisemari; ; Kandidatnummer: 1653 (Bachelor thesis, 2024)
      Problemstillingen som denne bacheloroppgaven er bygget på, er hvordan kan barnehagelærere tilrettelegge for at alle barn i alderen 3-5 år skal oppleve seg som en del av det sosiale fellesskapet. Ved hjelp av kvalitativt ...
    • Barnehagen som en inkluderingsarena 

      Gunnerød, Mariann Lunde; Hasselquist, Liv Monica (Bachelor thesis, 2024)
      SAMMENDRAG I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av fire barnehagers årsplaner. Barnehagene som var med i vår studie var barnehager med både høy og lav andel flerkulturelle barn. I ...
    • Leke for å leke, eller leke for å lære? 

      Myrtvedt, Martine Tjemsland. (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan kan man bruke lek som et utgangspunkt for læring, uten at det går på bekostning av lekens egenverdi?». Jeg har benyttet meg av kvalitativ dokumentanalyse ...
    • Trygge overganger ved avdelingsbytter i barnehagen 

      Langåker, Ingrid (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven har jeg drøftet rundt problemstillingen: «Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for å skape trygge overganger mellom avdelinger?». Formålet med oppgaven har vært å fordype meg i et tema som ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre 

      Opheim Roux, Veronica (Bachelor thesis, 2024)
      Oppgavens tittel er "foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre", og den er skrevet med utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hvordan organiserer pedagogiske ledere samarbeid med minoritetsspråklige foreldre". ...
    • Hvordan kan dramatisk lek bidra til barns utvikling? 

      Espeland, Eileen (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloren tar utgangspunkt i denne problemstillingen: ”Hvordan bruker de ansatte i barnehagen drama på avdelingen for å bidra til barns utvikling i og gjennom dramatisk lek?”. Jeg har brukt kvalitativt intervju som metode ...
    • Pedagogiske lederes arbeid med inkludering under måltidet med de yngste barna 

      Florea, Nicole Jessica (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet inkludering, der fokuset ligger på måltidet med de yngste barna og hvilken rolle den pedagogiske lederen har. Tittelen på oppgaven er «Pedagogiske lederes arbeid med inkludering ...
    • Fra liten til stor i overganger 

      Wiig, Håland Chritsine (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bachelor oppgaven baseres på en problemstilling som jeg ville finne svar på i min oppgave. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan arbeider barnehageansatte med tilretteleggingen av overgang ...
    • Hvordan ivaretar ulike tilvenningsmodeller det viktige foreldre-barn samspillet og hvorfor er foreldre-barn samspillet så viktig? 

      Husebø, Cathrina (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven skal jeg belyse problemstillingen “Hvordan ivaretar ulike tilvenningsmodeller det viktige foreldre-barn samspillet” og hvorfor foreldre-barn samspillet er så viktig. Jeg skal gjøre en dokumentanalyse ...
    • Den lille gutten og musen – voksenrollens betydning for barns møte med materialer i sandkassen 

      Lauvstad, May Anita; Sørvåg, Malin (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi forsket på voksenrollens påvirkningskraft i møte med barns kreative materialutforskning. Vi har sett på gjenbruksmaterialets kreativitetsfremmende potensialer, for å sette søkelyset på barnehagens ...
    • Inkludering av flerkulturelle barn i samlingsstund 

      Eikeland, Charlotte Skipevåg; ; Kristensen, Atle Andersen; ; Fredriksen, Marius Haugseth (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven fokuserer på temaet mangfold og inkludering, med problemstillingen: «Hva beskriver pedagogisk ledere som sentralt for å inkludere flerkulturelle i samlingen». Vi har benyttet oss av empirisk kvalitativt ...
    • «Hvordan oppfatter pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger foreldresamarbeid rundt dagssøvn» 

      Kechagia Asimina (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven vil belyse problemstillingen: «Med hensyn til barnets beste, hvordan mener pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger at de vil møte foreldre som krever at barns dagssøvn reduseres eller kuttes helt ...
    • Hvordan kan man forebygge rasisme gjennom å synliggjøre det flerkulturelle mangfoldet i barnehagen? 

      Beatriz, Ara; Albatran, Maisa Akram (Bachelor thesis, 2024)
      Vi skal skrive en bacheloroppgave hvor vi skal ta utgangspunkt i temaet mangfold og rasisme i barnehage. Vi skal se nærmere på barn med minoritetsbakgrunn, hvor vår problemstilling skal ta stilling til følgende, «Hvordan ...
    • Estetiske erfaringsprosesser hos de yngste 

      Sætre, Renate; Lantz, Malin; Eike, Alise (Bachelor thesis, 2024)
      I denne oppgaven har vi satt vårt søkelys på problemstillingen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for estetiske erfaringsprosesser i formingsaktivitet for de yngste barna i barnehagen? Vi forstår estetiske ...