• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS)
  • Student papers (HF-IKS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Hvorfor lyve inni denne stillhet hvis gjenferdssmerte evig går igjen...». En studie av traumene i Gunvor Hofmos tidlige forfatterskap.

Bredenbekk, Malin.
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:227110619:50452277.pdf (654.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3136627
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Student papers (HF-IKS) [1000]
Abstract
I denne masteroppgaven gjør jeg traumeorienterte lesninger av fem utvalgte dikt fra Hofmos forfatterskap. Diktene jeg har analysert er: «Det er ingen hverdag mer» og «Møte» fra diktsamlingen Jeg vil hjem til menneskene (1946), «Fra en annen virkelighet» fra diktsamlingen Fra en annen virkelighet (1948) og «Paradoks» og «Jeg har våket» fra diktsamlingen I en våkenatt (1954). Hofmos forfatterskap deles gjerne inn i to faser – en tidlig og en sen fase. Diktsamlingene jeg har valgt å ta utgangspunkt i faller alle inn i den tidlige fasen. Funnene fra analysen er derfor bare representative for Hofmos tidlige forfatterskap.

Helt konkret jobber jeg ut ifra følgende problemstilling: «Hvordan framstilles traumene i Gunvor Hofmos tidlige forfatterskap». Formålet med oppgaven er med andre ord å undersøke hvordan traumene framstilles i fem utvalgte dikt fra Hofmos tidlige diktning. For å svare på problemstillingen anvender jeg en rekke sentrale teoretikere innenfor den psykologiske, men også den litteraturvitenskapelige traumeforskningene. Den første teoretikeren jeg bruker er Cathy Caruth. Caruth er et sentralt navn innenfor den litteraturvitenskapelige traumeforskningen. I utgivelsene hennes gjør hun rede for hennes syn på traumebegrepet og traumer i litteraturen. Andre teoretikere som jeg også støtter meg på er Unni Langås, Bessel Van der Kolk og Onno Van der Hart, Shoshana Felman og Dori Laub og Joshua Pederson.

Et fellestrekk ved diktene er at det litterære fokuset i all hovedsak er vendt mot nåtid – ikke fortid. Istedenfor å gi leseren detaljert innsikt i traumatiserende hendelser, får heller leseren detaljert innsikt i en rekke ulike traumatiske reaksjoner. I diktet «Fra en annen virkelighet» møter man på et dikterjeg som befinner seg i en smertefull midtposisjon. Dikterjeget klarer ikke å slå seg til ro ettersom hen stadig vekk blir dratt mellom to verdener – fortid og nåtid. Diktene «Jeg har våket» og «Møte» tematiserer gjentakelsetvang. I begge diktene møter man på et dikterjeg som konstant hjemsøkes av sine traumeerfaringer. I diktet «Paradoks» møter man på et dikterjeg som sliter med å språkliggjøre sin traumeerfaring som følge av manglende forståelse for egen fortid. Diktet «Det er ingen hverdag mer» tematiserer ettervirkningene av en kollektiv traumeerfaring. For dikterjeget er hverdagen borte for godt. Istedenfor er den erstattet med invaderende og groteske syn som minner dikterjeget på den mørke erfaringen hen og flere andre har vært vitne til.
 
 
 
Publisher
UIS

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit