Browsing Department of Cultural Studies and Languages (HF-IKS) by Issue Date
Now showing items 241-260 of 1022
-
“The Girl Who Stood Up For Education and Was Shot by the Taliban”: A Comparison of Narratives between Articles in U.K and U.S News Websites with I Am Malala
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)This is presented in I Am Malala in a section called ―A note on the Malala Fund‖ at the end of the book. In this section the intention of the narrative in I Am Malala is written in a short passage presented as a note from ... -
Investigating literacy promoting activities in the preschool years. A case study of preschool children in an English-speaking kindergarten in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-12)Abstract This research has investigated literacy-promoting activities in the pre-school years. The research was performed in the form of a case study in an English-speaking kindergarten in Norway. The study addressed ... -
Caspar Peter Rothe, Tordenskiold og den historiske biografien: en historisk undersøkelse av historieskriving i Danmark-Norge på midten av 1700-tallet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-16) -
Frederik II av Preussen og Joseph II av Østerrike, sett gjennom øynene til den dansk-norske offentlighet,1784-1790.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-18)Denne oppgaven gir ett innblikk i hvordan den dansk-norske offentligheten så på Joseph II av Østerrike, og Frederik II av Preussen. Her finner man en rekke temaer som ble tatt opp om dem, og som dermed vil hjelpe oss til ... -
Olje for utvikling - hånd i hånd med norske oljeinteresser?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-18)Bistandsprogrammet Olje for utvikling ønsker å bidra til å hjelpe petroleumsland med å gjøre petroleumsinntektene til en ressurs og ikke en forbannelse. For land i Afrika betyr det en stor endring i styresettet for at ... -
Bjørnson og Nansen: En komparativ analyse av to norske nobelprisvinnere i forsvars- og fredssak.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-19)Denne masteroppgaven undersøker Bjørnstjerne Bjørnson og Fridtjof Nansens offentlige syn på forsvars- og fredssak, og foretar en sammenligning av Bjørnson og Nansen. Den baserer seg på deres offentlige utsagn, men utelater ... -
Innvandring og integrering: Hvor godt integrerte er innvandrere fra Midtøsten, og kan man si noe om hvordan det vil gå med Syria flyktningene fremover?
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05-19)Integreringen til innvandrere fra Midtøsten, og integreringen til flyktninger fra Syria. -
Opplevd stress og utbrenthet blant elever på toppidrettsgymnas – en tverrsnittsundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-06)Hensikten med studien var å undersøke stress og utbrenthet hos elever på toppidrettsgymnas, og om toppidrettsgymnas gir gode muligheter for idrettslig og akademisk utvikling. I den foreliggende studien ble 443 elever fordelt ... -
STL+ og balansert tilnærming i den første lese og skriveopplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-06-07)Rapporten Fremtidens skole fra Ludvigsen utvalget fremholder at lesingens hovedmål er å kvalifisere barn og unge slik at de kan mestre livet både som privatpersoner, samfunnsborgere og yrkesutøvere. Hvordan en kan bedre ... -
Competing ideas of 'natural' in a dam removal controversy
(Journal article; Peer reviewed, 2017-10)In spite of general support for removal of dam structures within the ecological sciences community, local residents sometimes contest dam removals. This article examines the competing ideas of 'natural' and 'nature' that ... -
«Noe er der, men så er det noe annet»: Om kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015)
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-11)Denne avhandlinga er ein analyse av kompleksiteten i Merethe Lindstrøms roman Fra vinterarkivene (2015), med utgangspunkt i sjukdomsframstillinga i verket. Hovudspørsmålet eg stiller som grunnlag for analysen er: Korleis ... -
Dannelse og medborgerskap i historiefaget - En komparativ innholdsanalyse av to læreverks bidrag til skolens demokratimandat
(Master thesis, 2017-11-21)Siktemålet med denne masteroppgaven var å kartlegge i hvilken grad skolens demokratimandat kommer til syne i lærebøker for historie vg3. Med utgangspunkt i begrepene dannelse og medborgerskap har jeg utført en kvalitativ ... -
Mentoring and early years practitioners: Investigating the influence of higher education qualifications and social support
(Journal article; Peer reviewed, 2017-12)The main purpose of this article is to study the influence of social support on mentoring provided and the moderating influence of having a higher education. This cross-sectional survey was based on a questionnaire that ... -
Language Use and Social Inclusion in International Retirement Migration
(Journal article; Peer reviewed, 2017-12)The migration of older people in search for improved quality of life has become an important form of human mobility, and popular retirement destinations are often highly multilingual settings. This article explores language ... -
Mentoring and early years practitioners: Investigating the influence of higher education qualifications and social support
(Journal article; Peer reviewed, 2017-12)The main purpose of this article is to study the influence of social support on mentoring provided and the moderating influence of having a higher education. This cross-sectional survey was based on a questionnaire that ... -
A Bayesian Mixed-Methods Analysis of Basic Psychological Needs Satisfaction through Outdoor Learning and its Influence on Motivational Behavior in Science Class
(Journal article; Peer reviewed, 2017-12)Research has shown that outdoor educational interventions can lead to students' increased self-regulated motivational behavior. In this study, we searched into the satisfaction of basic psychological needs (BPN), i.e., ... -
Historier om Storåna. En studie av relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet på 1900-tallet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven skal behandle historier om Storåna-vassdraget, et vassdrag som strømmer fra Bråstein og Melshei på sin vei mot havet i Gandsfjorden. Mer spesifikt er det relasjonene mellom Storåna-vassdraget og samfunnet ... -
Teachers’ Use of Film in the History Classroom: A Survey of 19 High School Teachers in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article explores the use of films by Norwegian high school teachers in history classes. Empirical data was collected through audio recordings of semi-structured interviews with 19 history teachers from the same urban ... -
Mer enn sol og varme: Transnasjonale norske migranter i Alicante 1965-2014
(PhD thesis UiS;384, Doctoral thesis, 2018)This dissertation explores how Norwegian migrants in Alicante (1965-2014) have maintained transnational networks in both countries. One of the central claims of this historical study is that European integration processes ... -
Olav H. Hauge og nynorsk omsetjingskunst
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Norske litteraturkritikarar har hevda at Olav H. Hauge (1908–1994) tidlegare enn nokon annan omsetjar skal ha interessert seg for den nye modernistiske kanon. Denne artikkelen argumenterer for at dette biletet baserer seg ...